week 12 - 2006

zaterdag 25 maart 2006 21:50

Deze week was André Rouvoet in India. Als de fractievoorzitter van huis is, dan ………. moeten de overige fractieleden een deel van zijn werk overnemen. Voor mij betekende het allereerst dat ik dinsdag de fractievergadering heb voorgezeten. De vergadering verliep goed.

Woensdag en donderdag heb ik voor André het debat over de wet op de Ambulancezorg overgenomen. Dat debat verliep ook goed. Al ben ik erg bezorgd over de afloop van de stemmingen aanstaande dinsdag. Zo is de kans erg groot dat de geïntegreerde meldkamer (politie, brandweer en ambulance), die van groot belang is voor de veiligheidsregio, niet volledig publiek aangestuurd worden. Met dank aan de PvdA. Ik vind dat ongelofelijk, maar er was op dit punt geen beweging in collega Arib te krijgen. Ook de provincie zal haar positie bij de spreiding van de ambulancezorg waarschijnlijk kwijt raken. Opnieuw met dank aan de PvdA. Enige heugelijke feit van dit debat is dat minister Hoogervorst is teruggekomen op de voorgenomen marktwerking in de ambulancezorg. Ik vond Hoogervorst overigens knap het debat met de Kamer voeren. Pragmatist als hij is, wist hij behendig mee te bewegen met de coalities die in de Kamer gevormd werden. Paars III was opgestaan bij dit dossier.

Dinsdag een debat met minister-president Balkenende en minister Zalm en de Geus over de hoge bonussen voor Essent-topman Boersma. Voor dit debat verdient het kabinet in ieder geval geen bonus. Het was een debat met veel emotie. Opvallend hoe makkelijk Balkenende zich door de Kamer (met name door collega Vendrik) op de kast liet jagen. Zijn verweer was niet erg sterk. Vorig jaar nog ferme taal in de richting van de energie-bobo’s uitgesproken, maar daar was nu niet veel meer van over. Aan het eind van het debat waren we nog geen millimeter opgeschoten.

Donderdag nog een debat gehad met minister van der Hoeven over een wetsvoorstel dat de prijscompensatie voor het primair onderwijs wil schrappen. Daar had de Kamer geen oren naar. In mijn bijdrage heb ik onder meer verwezen naar de gevolgen van het schrappen van de compensatie voor het voortgezet onderwijs. Dat is een ordinaire bezuiniging geworden. Minister van de Hoeven bekritiseerde mijn rekensom, maar ik had deze cijfers in november nota bene van het ministerie zelf gekregen. Evenals minister Hoogervorst bleek ook minister van der Hoeven een pragmatisch mens (alle fracties waren tegen). Ze nam haar wetsvoorstel weer terug en zal op een later moment er weer mee terugkomen. We zien het wel. Missie voor dit moment in ieder geval geslaagd.

Maandag een uitgebreid interview met de Stentor gehad (regionale krant voor Overijssel en Gelderland) over de verkiezingswinst van de ChristenUnie. Het gesprek leverde voor de krant van zaterdag een fraai artikel op. Deze week ook mooi nieuws van het collegeonderhandelingsfront. In allerlei gemeenten schuiven we aan bij de onderhandelingen. Ook in gemeenten waar we nog nooit eerder in het college hebben gezeten. Meest spectaculair is toch wel Utrecht. Als dat gaat lukken zouden we voor het eerst in een G4-gemeente in het college zitten. Over twee weken is het plaatje wel compleet.

Deze week stond er op teletekst van RTL: raadslid al na een week opgestapt. Grappend zeiden we thuis tegen elkaar: dat zal er wel een van de ChristenUnie zijn. We zochten de desbetreffende pagina op en laat dat nu nog waar zijn ook. Onenigheid met het bestuur over collegedeelname bleek de aanleiding voor deze vergaande stap te zijn. Tja. Zijn we nu echt een grote partij!

Maandag ook nog een vergadering bijgewoond van het Sociaal Economisch Forum (SEF) in Zwolle. Een inspirerende club mensen om mee te vergaderen. Vrijdag aanwezig geweest bij het hoogste punt van de nieuwbouw voor het Zonnehuis in Zwolle. Aansluitend een vergadering van de Raad van Toezicht. Het deed me deugd om na een jaar (waarnemend) voorzitterschap de hamer te kunnen overdragen aan Thea van Dalen-Schiphorst, Eerste Kamerlid voor het CDA.

Deze week kwam het bericht door van een mogelijke doodstraf voor een Afghaanse christen. In Nova merkte Tineke Huizinga op dat de kans dat deze doodstraf wordt uitgevoerd niet groot is. Het zou ook wel heel erg dubbel zijn. Nederland stuurt niet zonder enig risico troepen naar een land dat moslims die overgaan tot het christendom de doodstraf geeft. Dat is natuurlijk niet acceptabel.

Bijzonder ook de berichten en beelden uit Wit-Rusland. Deze winter bij een van mijn familieleden nog een meisje uit Wit-Rusland ontmoet dat met leeftijdsgenootjes enkele weken in Nederland op krachten kon komen. Het zou mooi zijn als dit land van haar president Loekasjenko verlost zou worden. Dat dit niet zonder slag of stoot zal gaan, bleek wel uit de beelden op het Journaal van vandaag.

Deze week is Ria Beckers overleden. Ik heb haar als politicus niet meer meegemaakt in haar actieve tijd. Ze kwam (via de televisie) altijd wel erg bevlogen over. Wel heb ik haar ontmoet toen ze lid was van de onderzoekscommissie naar de vuurwerkramp in Enschede.

Arie Slob

Reacties op 'week 12 - 2006'