Open Dag

Zaterdag 11 februari de ChristenUnie Open Dag in het Tweede Kamergebouw

Aanmelden voor de Open Dag is niet meer mogelijk

Ontmoeting en gezelligheid staan op de Open Dag centraal. Krijg een kijkje achter de schermen van de Haagse burelen, maak kennis met onze Tweede Kamerleden en bewindspersonen en geniet van christelijke livemuziek. Bovendien trappen we in de ochtend de campagne feestelijk af, richting de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de waterschappen.

Na een korte gezamenlijke opstart zijn er diverse workshops, mede georganiseerd door de Eurofractie en het Wetenschappelijk Instituut. Stel je vragen aan onze nieuwe partijleider Mirjam Bikker. Neem plaats op één van de bekende blauwe zetels en leg van achter de interruptiemicrofoon onze Kamerleden het vuur aan de schenen. Of ontdek in een rondleiding de geheimen van het nieuwe Kamergebouw, bijgenaamd de ‘Apenrots’.

Tussen de middag is er een geheel verzorgde lunch, waarna we de dag afsluiten met christelijke livemuziek.

De Open Dag is een dagje uit voor het hele gezin. Voor kinderen vanaf 4 jaar is oppas geregeld. Er is een inhoudelijk programma voor kinderen van 8 t/m 12 jaar.

9.30 uur              Inloop
10.30 uur            Start programma
12.00 uur            Lunch
14.45 uur            Optreden
15.15 uur            Afsluiting

Informatie over de workshops

1a: Vragenuurtje met Kamerleden
Elke dinsdagmiddag is het in de Tweede Kamer vaste prik: het vragenuurtje. Nu is het de beurt aan jou! Neem plaats op de bekende blauwe zetels in de plenaire zaal van de Tweede Kamer, stel je op achter de interruptiemicrofoon. De ChristenUnie-Kamerleden staan klaar om je vragen te beantwoorden.

1b: Een waarde(n)volle begroting
Politiek is keuzes maken in schaarste. Elke euro kan immers maar één keer worden uitgeven. Geld dat naar ouderen of defensie gaat kan niet meer worden besteed aan onderwijs of de energietransitie. Als je wilt zien wat politici echt belangrijk vinden, moet je dus kijken naar de keuzes die ze maken in de begroting.

Deze workshop gaat over de ins en outs van de budgettaire besluitvorming: nachtelijke onderhandelingen, de spelregels van de Rijksbegroting, en de ijzeren hand van het Ministerie van Financiën. De deelnemers gaan ook zelf aan de knoppen draaien: welke post krijgt van jou extra miljoenen, en hoe wordt dat betaald?

1c: Collegetour met Mirjam Bikker (VOL)
Maak kennis met onze nieuwe partijleider en fractievoorzitter Mirjam Bikker. Wat zijn haar drijfveren? Wat zijn haar dromen voor Nederland? Luister naar een gesprek met Mirjam en stel je eigen vragen aan haar bij deze Collegetour.

1d: Ruimte voor elkaar in provincie en waterschap
Of het nu gaat om werk, voorzieningen of gezondheid: de regionale verschillen nemen steeds verder toe. De ongelijke verdeling van welvaart leidt tot politiek onbehagen. Stad en platteland groeien steeds verder uit elkaar. Wat kunnen onze politieke vertegenwoordigers doen om welvaart rechtvaardiger te verdelen tussen regio's en tussen wijken?

Tijdens deze deelsessie presenteert het Wetenschappelijk instituut een studie over de regionale welvaartsverdeling. Vervolgens gaat we gesprek. Welke ideeën heb jij om de welvaart eerlijker te verdelen over ons land?

1e: Live podcast met ChristenUnie-ministers
Inmiddels zit de ChristenUnie al meer dan een jaar in kabinet Rutte-IV. Hoe gaat het met ons ministers in dit kabinet, Carola Schouten en Piet Adema? In deze live-uitzending van onze podcast ‘Kamervragen’ praten we met hen bij. Hoe is het om Minister voor Armoedebeleid te zijn, juist in deze tijden als het voor mensen steeds moeilijker is om rond te komen? En hoe zijn de eerste maanden van Piet als minister van Landbouw bevallen? Luister mee én stel je vragen.

Rondleiding (VOL)
Zo ‘historisch’ als de oude Tweede Kamer is het huidige gebouw niet. Toch zijn interessante weetjes en opmerkelijke feiten ook over dit gebouw te vertellen. Leer meer over de plek waar de Kamerleden en alle ‘Kamerbewoners’ elke dag hun werk doen met een interessante rondleiding.

Workshops van 13:15 – 14:15 uur*

2a: Vragenuurtje met Kamerleden

2b: Een waarde(n)volle begroting

2c: Collegetour met Nico Drost
Maak kennis met onze nieuwe Tweede Kamerlid Nico Drost. Hoe zijn z’n eerste weken als Kamerlid? Waarom heeft hij ‘ja’ gezegd tegen het Kamerlidmaatschap? En waar wil hij zich voor inzetten?  Leer hem kennen en stel je vragen bij deze Collegetour.

2d: In gesprek met onze Eurofractie
De landelijke politiek staat meestal veel meer in de spotlights dan de Europese politiek. Maar dat maakt Europa niet minder belangrijk. In deze workshop geven de medewerkers van de Eurofractie van de ChristenUnie je een kijkje achter de schermen. Hoe werkt Europa? Waar zet de ChristenUnie in Brussel op in? Na deze interactieve workshop ken je alle ins en outs.

2e: Deugden in de politiek
Wat hebben rechtvaardigheid, moed, gematigdheid en hoop met politiek te maken? Al eeuwenlang worden de deugden als vitamines gezien voor goed bestuur. In deze workshop gaan we onder leiding van het Wetenschappelijk Instituut in gesprek met Don Ceder en met elkaar. Hoe helpen deze deugden hem om staande te blijven in de Haagse arena? En hebben die deugden ook iets te zeggen voor ‘gewone’ burgers? Praat mee!

Rondleiding (VOL)