Een hele bijzondere openbare school

eppobruins2018
Door Eppo Bruins op 8 maart 2017 om 15:55

Een hele bijzondere openbare school

Vanmiddag was ik op bezoek bij openbare basisschool De Magneet aan de Maasstraat in Amersfoort. Het was groot feest, de school was versierd met slingers.

Ouders, leerlingen en leerkrachten hadden zich verzameld in de kleine aula van de school. Vorig jaar heeft OBS De Magneet besloten om zich om te vormen tot een Dalton-school. En daardoor zit de 100.000e Dalton-leerling op deze school. Dat is wel een feestje waard! Ook de wethouder Onderwijs en bestuursleden van de Nederlandse Dalton Vereniging kwamen het feest meevieren.

Het is mooi om te zien dat deze school vorig jaar heeft besloten om een sterke identiteit met een heldere pedagogische visie te kiezen. De Magneet staat midden in het Soesterkwartier, een buurt met relatief veel alleenwonende ouderen en sociaal zwakkere gezinnen. Een school zoals De Magneet, middenin deze 'arbeidersbuurt' (zoals dat vroeger heette) geeft verbinding, sociale cohesie, gemeenschapszin. Kinderen die bij elkaar op school zitten, ontmoeten elkaar ook op straat in de buurt, bij de sportclub en leren zo samenleven. Zo draagt de school bij aan het gevoel van gemeenschappelijkheid in het Soesterkwartier.

OBS De Magneet is een kleine school met 125 leerlingen. Huisvestingszaken worden geregeld in een koepel van 19 scholen en er wordt intensief samengewerkt over onderwijsrichtingen heen. Zo kan deze kleine school in stand blijven en haar belangrijke sociale functie voor de buurt blijven uitoefenen. Dankzij de ChristenUnie is bovendien de kleine-scholen-toeslag behouden waardoor een school van deze beperkte omvang ook de financiële ruimte heeft om te blijven bestaan.

OBS De Magneet is een bijzondere school. Ik heb daarom met volle overtuiging een ChristenUnie-oorkonde 'Deze school is bijzonder' overhandigd aan de directeur die samen met zijn team deze school doet bloeien. Openbare scholen zijn ook bijzonder. Het onderwijs dat zich 'neutraal' noemt en met een heldere pedagogische visie in het leven staat, verdient het om ook bijzonder te heten en bijzonder te zijn.

Labels: ,