Joël Voordewind - Foto: Anne-Paul Roukema
joelvoordewind2018
Door Joël Voordewind op 19 april 2017 om 11:06

ChristenUnie: Brexit gebruiken voor opheffen 'Straatsburg'

Het is veel partijen al jaren een doorn in het oog: het verhuiscircus van het Europees Parlement tussen haar twee vergaderlocaties in Brussel en Straatsburg. ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind komt vandaag met een plan: schrap de vergaderlocatie in Straatsburg en compenseer Frankrijk door de Europese agentschappen uit Groot-Brittannië na de Brexit te verhuizen naar Frankrijk.

De Europese Bankautoriteit (EBA) en het Europees Medicijnagentschap (EMA), die momenteel in Londen gevestigd zijn en na de Brexit dus moeten verhuizen, kunnen dat volgens Voordewind compenseren. In totaal werken voor deze Europese organisaties zo'n 750 mensen en hebben een budget van bijna 600 miljoen. Onder de strikte voorwaarde dat Frankrijk bereid is het Parlement in Straatsburg dan te sluiten.

Het kabinet stelde eerder dat ze het Europees Medicijnagentschap naar Nederland wilde halen. Voordewind: "Ik kan de jaarlijkse verhuiskosten van het Europees Parlement onmogelijk uitleggen aan de belastingbetaler. We worden er allemaal beter van als we dat zo snel mogelijk stoppen. Als het vestigen van de EBA en EMA in Frankrijk nodig is om Straatsburg te sluiten, moeten we dat doen. In dat geval moet Nederland de lobby voor het Europees Medicijnagentschap ook durven loslaten."

ChristenUnie: Brexit gebruiken voor opheffen 'Straatsburg'

Het verhuiscircus kost jaarlijks 200 miljoen euro, nog exclusief de reiskostenvergoeding van de Parlementariërs. Opheffen van 'Straatsburg' als vergaderlocatie is echter nooit gelukt. Frankrijk wil de locatie behouden, mede vanwege economische redenen.

Labels: ,