Grote risico's opkomst China

joelvoordewind2018
Door Joël Voordewind op 15 mei 2019 om 15:49

Grote risico's opkomst China

Het is goed dat het kabinet een China-strategie presenteerde waarin naast de economische kansen van de opkomst van China ook de risico’s aan de orde komen. Deze zijn groot zoals de dreiging van bedrijfsspionage, hun economische belt-road initiatief waarmee ze proberen cruciale infrastructuur op te kopen. Binnen hun eigen land staan kwetsbare groepen zoals christenen onder druk. Nederland moet in actie komen om de risico’s te verminderen en groepen in nood in China te steunen.

Het kabinet benoemt de risico’s, maar moet nog beter duidelijk maken welke maatregelen ze nu gaat nemen om de risico’s te beperken.. In ons China-beleid moeten we samen met andere EU landen optrekken met de VS. Wij moeten net als de Amerikanen maatregelen nemen om te komen tot een gelijk economisch speelveld met China. We vragen het kabinet om dit concreter in te vullen.

Een actueel thema is het risico dat Chinese bedrijven zoals Huawai cruciale infrastructuur in Nederland gaan aanleggen. Nederland moet met bijvoorbeeld het 5G-netwerk geen enkel risico lopen. Ik neem de waarschuwingen van onze Amerikaanse bondgenoten hierin zeer serieus. Wat ons betreft krijgt Huawai geen rol in het Nederlandse 5G-netwerk

De ChristenUnie heeft ook grote zorgen over de mensenrechtensituatie. Helaas krijgen niet alle groepen die in China in een moeilijke situatie zitten in deze strategie de aandacht die ze verdienen. Het is onbestaanbaar dat in het hele document het woord christenvervolging niet voorkomt, terwijl 80 miljoen christenen in China hun geloof niet vrij kunnen belijden. Nederland moet zich in blijven zetten voor de godsdienstvrijheid in dit land en zich ook sterk maken voor de christelijke minderheid. Die cruciale aanvulling zal ik zeker bepleiten bij het debat over de China-strategie.

Labels: ,