Doorbreek de normalisering van drugsgebruik

stienekevandergraaf2018
Door Stieneke van der Graaf op 20 januari 2020 om 08:01

Doorbreek de normalisering van drugsgebruik

Kwetsbare Nederlanders zijn de dupe van het doorgeslagen vrijheid blijheid denken rond drugsgebruik. Het is tijd dat Nederland stopt met de liberaliseringsideologie en kiest voor gezondheid en veiligheid.

Een straat in een middelgrote stad in Nederland. In een portiek staat een man met een grote fles van het verslavende lachgas. Hij dealt en gebruikt zelf. Aan een buurtbewoonster die bezorgd is vanwege de impact op spelende kinderen, vertelt hij dat hij hier echt niet mee kan stoppen. Hij is verslaafd.

Het is slechts één voorbeeld van velen. Medici waarschuwen voor de gevolgen van drugs, de Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch luidt de noodklok over de impact van lachgas op zijn stad en vele gemeenteraden nemen maatregelen tegen deze nieuwe drug. Het is een goede stap om het gebruik van lachgas te verbieden, maar laat dit een eerste stap zijn in het afschaffen van de liberaliseringsideologie rond drugs.

Nederland speelt binnen Europa en de wereld een beschamende sleutelrol in de productie en doorvoer van drugs. Drugslabs in Nederland en aan de Belgische grens, produceren voor de wereldmarkt. De drugshandel vanuit Nederland heeft een waarde van 18 miljard. De helft van de Europese online handel in heroïne, cocaïne en MDMA komt vanuit Nederland. We zijn de drugsschuur van de wereld. De aantrekkingskracht van het snelle geld zuigt kwetsbare jongeren de drugswereld in en heeft verwoestend effect op hun leven en hun omgeving, helaas ook soms met dodelijke afloop.

Een recent rapport over de drugswereld in Amsterdam met de naam ‘De achterkant van Amsterdam’ door onderzoekers Pieter Tops en Jan Tromp laat indringend zien hoe onze hoofdstad grip heeft verloren op drugs. De impact van ondermijning en drugscriminaliteit is schrijnend en tegelijkertijd constateert het rapport dat er te lang een tolerante houding is geweest. Drugsgebruik is ‘in verregaande mate gedecriminaliseerd en genormaliseerd’. De houding van vrijheid blijheid is funest voor de stad en voor ons land. Maar ook in andere delen van het land is de impact dagelijks voelbaar zoals bij de drugsdumpingen in de natuur van oa Gelderland en Brabant.

Kwetsbare wijken en gezinnen gaan niet alleen aan de drugscriminaliteit ten onder. Drugsgebruik is óók ontzettend funest voor het welzijn en de gezondheid van Nederlanders. Er zijn 130.000 mensen in Nederland met een drugsverslaving. Elk jaar sterven er 200 mensen ten gevolge van drugsgebruik.. Het Trimbos instituut waarschuwt dat er steeds meer Nederlanders na drugsgebruik in het ziekenhuis belanden en dat er te weinig aandacht is voor het gevaar van drugsgebruik voor de volksgezondheid..

En het meest schrijnende is dat juist de kwetsbare Nederlanders de dupe zijn van de zichzelf onwettig toegeëigende vrijheid van de ‘grachtengordel’. De jonge vrouw die haar toekomst verspeelt omdat ze drugs gaat gebruiken omdat het ‘toch moet kunnen’. De jongen die snel geld kan verdienen in de drugswereld en daarmee zijn leven in de waagschaal stelt. Gezinnen die zien dat het gebruik van drugs op straat, hun portiek en de buurt onleefbaar maakt.

De overheid moet niet uitgaan van de wensen van een geslaagde yup die keuzes maakt zonder om te zien naar de kwetsbare naaste. Korpschef Akerboom zegt terecht dat drugsgebruikers niet in de gaten hebben dat ze een systeem van extreem geweld in stand houden. Regels worden ingevoerd om de meest kwetsbaren te beschermen. Als ik progressieve politici hoor pleiten voor verregaandere regulering of legalisering dan denk ik aan de gezinnen die kapot gaan door de impact van drugs. Hen mogen we niet in de steek laten.

Het verbod op lachgas is daarom broodnodig, maar wat ons betreft slechts een eerste stap. Want we moeten nog veel meer doen om de gezondheid van Nederlanders te beschermen en om criminaliteit en overlast tegen te gaan. We moeten de komende jaren een einde maken aan het doorgeslagen liberale drugsbeleid vanuit het besef dat drugs mensenlevens verwoesten en de samenleving ondermijnt.

Labels: , ,