Weg met de wegwerpmaatschappij

carladikfaber2018
Door Carla Dik-Faber op 16 juni 2020 om 14:25

Weg met de wegwerpmaatschappij

In 2050 hebben we een economie zonder afval. Dit is het ambitieuze doel dat we hebben gesteld toen de ChristenUnie in de coalitie kwam. Helaas worden jaarlijks namelijk miljoenen tonnen aan grondstoffen verspild. Daarom is het heel belangrijk om zoveel mogelijk te recyclen. Fabrikanten kunnen echter ook veel meer doen om te voorkomen dat spullen bij het afval worden gezet. Nu worden er veel spullen onnodig weggegooid. Dat is ontzettend zonde. Ik wil daarom dat het kabinet meer inzet op repareren en hergebruik en stel daarom schriftelijke vragen.

In ons land hebben we prachtige initiatieven zoals het ‘Repair Café’, waar vrijwilligers ervoor zorgen dat producten nog een tijdje mee kunnen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel producten helemaal niet stuk zijn, maar enkel wat onderhoud nodig hebben. Fabrikanten sluiten betrouwbare reparateurs, zoals deze vrijwilligers, helaas vaak uit van reparatie-activiteiten. De ChristenUnie wil dat veranderen. Het reparatiewerk is heel waardevol en zorgt voor tevreden klanten én minder onnodig weggegooide spullen.

Daarnaast moet het voor consumenten gemakkelijker worden om producten zelf te repareren. Ik vraag daarom het kabinet fabrikanten te verplichten om reparatiehandleidingen te verstrekken en om het gemakkelijker te maken om bepaalde productonderdelen zelf te vervangen. Ook moet het kabinet in gesprek met producenten om te kijken hoe we ervoor zorgen dat producten langer gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld door een robuuster ontwerp en langere garantietermijnen.

Een duurzame toekomst zonder afval is een ambitieus doel. Met relatief kleine stappen kunnen we echter vaak grote sprongen maken. Het makkelijker maken van reparaties is zo’n stap. Zo zorgen we er immers voor dat het koffiezetapparaat en de stofzuiger langer mee kunnen en verspillen we veel minder grondstoffen. Dat is goed voor de portemonnee én goed voor de aarde.

Lees hier de schriftelijke vragen die ik aan de staatssecretaris stel.

Labels: ,