ChristenUnie wil radicaal andere koers in drugsbeleid

stienekevandergraaf2018
Door Stieneke van der Graaf op 18 december 2020 om 08:00

ChristenUnie wil radicaal andere koers in drugsbeleid

De ChristenUnie presenteert vandaag een actieplan richting een drugsvrije samenleving. Volgens de partij is het tijd om de bijl te zetten in de ‘ontastbare status van drugs in onze samenleving’. In het plan staan 34 voorstellen die het gebruik van drugs en daarmee gepaarde criminaliteit willen terugdringen, met een drugsvrije samenleving als stip op de horizon. Zo wil de ChristenUnie onder meer het preventieakkoord uitbreiden met een paragaaf over drugs, een Nationaal Rapporteur Verslavingen instellen en een gerichte publiekscampagne tegen het gebruik van drugs starten.

Bescherming van de kwetsbare mensen staat voor de ChristenUnie voorop. “Drugs maakt levens kapot. Al jarenlang faciliteren we de vrijheid van mensen om drugs te gebruiken, terwijl dit vaak ten koste gaat van de ander. De verwoestende effecten van drugs zijn het meest zichtbaar aan de onderkant van onze samenleving. Legalisering of enkel keiharde repressie is niet het antwoord. We hebben een nieuw perspectief nodig waarin we oog hebben voor de mensen die kwetsbaar zijn in onze samenleving en echt werk gaan maken van het terugdringen van het gebruik van drugs.”

Van der Graaf is blij om dit stappenplan te presenteren. Van der Graaf: “Decennia van het vergoelijken van het drugsprobleem zijn voorbijgegaan. Nu is het tijd om het over een andere boeg te gooien. Het is niet zo dat het met de presentatie van dit plan morgen gelijk alles anders is. Elke verandering begint met een eerste stap, en die zetten we nu. Voor zorg voor de ander en de gezondheid van onze kinderen. Dat is wat écht telt.”

De ChristenUnie zet zich al geruime tijd in voor het tegengaan van de gevolgen van het halfslachtige Nederlandse drugsbeleid. In januari kondigde de partij aan met een stappenplan te komen. De afgelopen maanden is er intensief gesproken met onder andere ex-drugscriminelen, voormalig gebruikers, dokters, onderzoekers, politie, ouders van drugsverslaafden, verslavingsdeskundigen en hulpverleners. Andere voorstellen zijn een brede preventieaanpak met aandacht voor scholen, geen drugsverkoop meer aan toeristen, het instellen van een NO-vember waarin de samenleving het stoppen met drugs promoot en het drugsvrij maken van evenementen.

Klik hier om het hele plan te lezen (PDF)

Labels: ,