Nederland heeft een ereschuld aan de Groningers

Door Mirjam Bikker op 24 februari 2023 om 12:40

Nederland heeft een ereschuld aan de Groningers

Reactie op Parlementaire Enquêtecommissie Groningen

Nederland heeft een ereschuld aan de Groningers. Daarom is vandaag een belangrijke dag in de zoektocht naar waarheid, recht en perspectief voor Groningen. Het zojuist gepresenteerde onderzoek spreekt heldere taal: ‘De veiligheid en gezondheid van Groningers zijn te lang genegeerd en de problemen zijn structureel onderschat. Een ongekend systeemfalen.’ Ons hele land profiteerde, maar het Noorden bleef met de gevolgen achter. Leed dat niet zomaar hersteld kan worden. Verloren gelukkige jaren. Eindeloos wachten met alle onzekerheid van dien.

Dit omvangrijke rapport vraagt om een zorgvuldig vervolg. Allereerst in het gesprek en de ontmoeting in Groningen. Daarna volgt het debat met de commissie en het kabinet om de belangrijke lessen te leren voor de toekomst. Juist in het licht van het herstel dat we zoeken, zodat de inwoners van Groningen zien dat deze enquête niet bij woorden blijft maar daadwerkelijk een vervolg krijgt gericht op nieuw perspectief.

Want we staan nu voor de enorme opgave om het vertrouwen in Groningen te herstellen en recht te doen aan alle getroffen inwoners. Het rapport laat zien hoe groot de schade op zoveel vlakken is. We moeten af van een systeem waarin mensen moeten vechten voor herstel van hun huizen. Het schadeherstel moet milder, makkelijker en menselijker. Samen met Groningers gaan we het gesprek aan hoe we investeren in het herstel en de bloei van Groningen én hoe we oog houden voor het mentale welzijn, juist van de jongste generatie.

Het belangrijkste is dat er nu erkenning, recht en perspectief komt voor alle getroffenen. We moeten alles op alles zetten om te bouwen aan vertrouwen voor de mensen die te lang, te weinig een dienstbare overheid hebben ervaren. Laat dat onze gezamenlijke inzet zijn.

Labels: , ,