De grote vragen zijn niet weg

Portret Mirjam Bikker in vierkant.jpg
Door Mirjam Bikker op 13 oktober 2020 om 21:00

De grote vragen zijn niet weg

Schrijf 17 maart 2021 maar in je agenda! Want dan gaat Nederland naar de stembus en kiezen we samen wat belangrijk is voor ons land. Dit weekend werd bekend dat ik op plek 3 van de kandidatenlijst voor de ChristenUnie voor de Tweede Kamerverkiezingen mag staan. Dat is ontzettend eervol en een hele verantwoordelijkheid. Als onze leden hiermee instemmen, wil ik me met volle overtuiging op die nieuwe plek inzetten.

Want Nederland staat voor belangrijke keuzes. De omvang en de gevolgen van de coronacrisis ontwikkelen zich nog steeds. De tegenstellingen in onze samenleving worden nu al groter. Hier in Nederland zien we armoede en eenzaamheid stijgen, om maar niet te spreken over de meest kwetsbaren wereldwijd. En de grote vragen die we al hadden voor de coronacrisis zijn niet weg. Denk aan de klimaatverandering, het stikstofbeleid, de woningnood of de positie van laagbetaalde flexwerkers.

De stembuskeuze die we in 2021 maken is dus enorm belangrijk, geeft richting aan het Nederland waarin we nu wonen en waarin onze kinderen zullen wonen. Met volle overtuiging heb ik me daarom kandidaat gesteld. Ik wil aan de slag voor een sterke samenleving, waar mensen omzien naar elkaar, waar ruimte is om je tijd te geven aan mensen om je heen, om te zorgen voor de mensen die meer aandacht nodig hebben. Aandacht voor wat écht telt!

In de Eerste Kamer heb ik in de afgelopen jaren met veel plezier de wetten beoordeeld en gereflecteerd op de ontwikkelingen in ons land. Zo zoeken we ook in de senaat het goede voor Nederland, voor de volgende generaties. Dat zal ik aankomend half jaar ook nog met volle aandacht in de Eerste Kamer blijven doen. Veel van dat werk zal ik daarna onverminderd doorzetten in de Tweede Kamer. Maar niet alleen als er wetten voorliggen, juist ook in het traject wat daaraan voorafgaat. Denk bijvoorbeeld aan Waardig Ouder Worden, of Coalitie-Y. Voorbeelden van hoe met nieuwe coalities belangrijke waarden op de agenda kunnen worden gezet. Het is een van de redenen waarom ik de overstap maak en heel blij ben met de sterke lijst die is voorgesteld. Wat zou het gaaf zijn als we met een groter team het hoopvolle geluid van christelijk-sociale politiek kunnen laten klinken. Ik wil daar van harte voor gaan en hoop dat jij meedoet!

Benieuwd geworden naar meer? Lees hier het interview met mij in het RD.

Labels: ,