Drie troonredes op Prinsjesdag

woensdag 20 september 2006 13:52

Prinsjesdag was dit jaar anders dan anders. Natuurlijk was er wel een gerenoveerde Ridderzaal, de koningin in de Gouden Koets en dat waar het allemaal om gaat: een troonrede. Tot zover geen verandering. De troonrede was dit jaar verrassend kort en bood weinig nieuws; niet vreemd voor een regering die nog maar twee maanden te gaan heeft. Maar terwijl de Kamerleden nog stonden na te praten op de stoep van de Ridderzaal begon minister president Balkenende in de rolzaal van de ridderzaal aan een eigen persconferentie. In feite deed hij de troonrede nog eens dunnetjes over, hij was langer aan het woord dan de koningin. En geen journalist die hem werkelijk van repliek kon dienen, want de enigen die de stukken kenden, waren de premier en minister Zalm, die na de overhandiging van de Miljoenennota aan de Tweede Kamer ook nog eens een uitgebreide persconferentie hield.
De mensen die naar de televisie keken, kregen zo drie troonredes na elkaar. Die van de premier duurde zo lang dat hij werd weggedraaid om zo de fractievoorzitters de gelegenheid te geven nog even inhoudelijk commentaar te geven. Dat viel niet mee want ook de Tweede Kamer heeft nog geen stukken gezien waarin de plannen staan uitgewerkt.
Vandaag is weliswaar het kabinetsbeleid gepresenteerd maar blijkbaar ook de verkiezingstournee van CDA en VVD begonnen. Niet netjes om daar Prinsjesdag voor te gebruiken, de opening van het nieuwe parlementaire jaar. Eigenlijk ook niet netjes tegenover de koningin. Zij mag even een korte rede voorlezen, maar nauwelijks is ze uitgesproken of Balkenende en Zalm herhalen haar woorden alsof ze nooit gesproken heeft. Wat zou zij eigenlijk gedacht hebben toen ze vanavond aan de koffie zat? De premier en vice-premier die de troonrede van de koningin overdoen op Prinsjesdag. Niet voor herhaling vatbaar, wat mij betreft.
Tineke Huizinga

Reacties op 'Drie troonredes op Prinsjesdag'