Begrotings- of verkiezingsdebat

woensdag 27 september 2006 20:22

De eerste dag van de Algemene Politieke Beschouwingen begint met het in ontvangst nemen van een petitie van onder meer de Woonbond. Ik blijk de enige fractievoorzitter te zijn die daarvoor tijd heeft gemaakt. Het gaat over de verhoging van huren in combinatie met een verlaging van de huurtoeslag. Drie mensen vertellen schrijnende verhalen over wat dat voor hen betekent. Niets extra’s meer voor de kleinkinderen, geen bezoek meer aan een vriendin die op sterven ligt.
Later die dag brengt deze ontmoeting mij tot een vraag aan CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen, die wel heel tevreden is over het armoedebeleid van dit kabinet. Ik weet zeker dat de aanbieders van de petitie op de publieke tribune zitten te knipperen met hun ogen bij zoveel zelfgenoegzaamheid. Er is nog steeds sprake van armoede! Ik neem me voor morgen in het debat een voorstel te doen om de armoedetoeslag te verhogen, juist voor mensen als deze.

Het is vandaag meer een verkiezingsdebat dan een begrotingsdebat. Het is natuurlijk wel er jammer dat er allerlei plannen en beloften langskomen die vooral voor de verkiezingscampagne bedoeld zijn en nú niet zullen leiden tot bijstelling van de kabinetsplannen! Als ChristenUnie doen we dat anders: wij zullen proberen de ideeën uit ons verkiezingsprogramma nu al om te zetten in beleid. Daar zullen we morgen een aantal moties voor indienen.
Wij houden het kostwinnersmodel in ieder geval in ere. Na VVD, GroenLinks en D66 wil ook het CDA de overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting afschaffen. Op dit moment kan een man of vrouw zonder inkomen die korting overdragen aan zijn of haar partner die wel een inkomen verdient. Het gaat om een belastingvoordeel van ruim 2000 euro per jaar. Dat is 170 euro per maand! De keuze voor overdraagbaarheid van die korting of de afschaffing daarvan is een principiële keuze. Hiermee neemt het CDA doelbewust afscheid van het kostwinnersmodel. Femke Halsema (GroenLinks) spreekt smalend van een ‘aanrechtsubsidie’. Nou, dan weet je als CDA wel wie je bondgenoten zijn!
Een aangelegen punt is voor ons ook de no-claimkorting in de ziektekostenverzekering. Gezonde mensen krijgen een bonus, maar die gaat ten koste van ouderen, gehandicapten en chronisch zieken. Wouter Bos kondigt mede namens mij aan dat we morgen een voorstel zullen indienen om die regeling per 1 januari a.s. af te schaffen.

Behalve bij Verhagen pleeg ik ook een interruptie bij Femke Halsema. Zij gaat in haar betoog ter ondersteuning van vrouwen zo ver dat ze fundamentalistische moslims, fundamentalistische Amerikaanse christenen en de Rooms Katholieke Kerk typeert als ‘een as van religieus kwaad die de zeggenschap van vrouwen probeert terug te dringen’. Dat leidt tot woedende interrupties van Bas van der Vlies en (de katholieke) Maxime Verhagen en Mat Herben. Ik houd Halsema voor dat ze onderscheid moet maken tussen fundamentalisme en orthodoxie en dat het bij haar opvatting over vrijheid van geloof past om zich sterk te maken voor de vrijheid om orthodoxe opvattingen te hebben, ook als ze het daar fundamenteel mee oneens is. Daar is ze het mee eens.

Om 18.45 uur is het debat afgelopen, dan zijn alle fractie- , groeps- en eenlingsvoorzitters aan het woord geweest. De rest van de avond breng ik lekker thuis door met mijn kinderen. De koffer gaat open; daar zit een berg leeswerk in.
André Rouvoet

Reacties op 'Begrotings- of verkiezingsdebat'