ChristenUnie en Groenlinks Hilversum brengen initiatiefnota Ouderenbeleid uit

vrijdag 30 september 2005 09:46

De gemeenteraadsfracties de ChristenUnie-SGP en Groenlinks hebben dinsdagavond hun gezamenlijke Initiatiefnota Ouderenbeleid met de titel ´Beleid voor ouderen onder de loep´ aangeboden aan de gemeenteraad. De nota is opgesteld om onderandere op de ´Dag van de Ouderen´ op 1 oktober, aandacht te vragen voor maatregelen die het leven van oudere Hilversummers zelfstandiger, veiliger en minder eenzaam kan maken.

Onderzoek onder de betrokkenen
Hilversum kent geen specifiek ouderenbeleid. De gemeenteraadsfracties van ChristenUnie-SGP en GroenLinks vinden dat een gemis en komen deze week met een eigen Initiatiefnota naar de gemeenteraad.
Aldrik Dijkstra en Ineke van de Rotte, fractievoorzitters van respectievelijk de ChristenUnie-SGP en GroenLinks, en opstellers van de Initiatiefnota, hebben met een aantal deskundigen gesprekken gevoerd. ´We hadden zelf al wel ideeën´, aldus Dijkstra, ´maar we wilden ook horen wat mensen ervan vinden die dagelijks in hun werk met ouderen te maken hebben´. Zo is er gesproken met mensen uit de thuiszorg en het ouderenadvieswerk, met vrijwilligers uit het buurtwerk, ondersteuners van mantelzorg en met vertegenwoordigers uit de woonsector. Dat levert 20 pagina´s op met voorstellen om eenzaamheid tegen te gaan, de veiligheid te verbeteren, maatschappelijke betrokkenheid te vergroten en bij het ontwerpen van woningen en straten voortaan beter met het toenemend aantal ouderen rekening te houden.

Simpele dingen
´Veel van onze voorstellen zijn simpel en niet duur om uit te werken´ aldus GroenLinks –raadslid Van de Rotte. ´Het stimuleren dat nieuwe inwoners met hun buren gaan kennis maken, is zo´n voorbeeld. Het zou ouderen erg helpen, omdat ze nu vaak hun buren niet kennen. Of het idee dat alle verenigingen jaarlijks hun oudere leden zouden opzoeken om hen om een mening te vragen. Dat geldt ook voor onze eigen politieke partijen.´ In de Initiatiefnota staan niet alleen voorstellen die de gemeente zou moeten uitvoeren of bekostigen. ´Je zou het een Hilversums Deltaplan tegen eenzaamheid en onveiligheid kunnen noemen´, aldus Van de Rotte, het komt aan op allerlei maatregelen die samen tot een resultaat leiden.
Aldrik Dijkstra: “Het gaat er uiteindelijk om dat we in de samenleving simpelweg naar elkaar omkijken. Dat hoeft niet duur te zijn, er moet worden geïnvesteerd in een mentaliteitsverandering in de politiek en in de samenleving en dat is een hele uitdaging”.

Door de ogen van een doelgroep
In de Initiatiefnota pleiten ChristenUnie en GroenLinks ervoor dat al het beleid van de gemeente vaker door de ogen van één doelgroep bekeken wordt. Aldrik Dijkstra daarover: ´Wij pleiten daar in deze nota voor, omdat je op die manier verassende ideeën tegenkomt. Je brengt ruimtelijke ordening, sociale zaken, gezondheidszorg eens bij elkaar, terwijl we anders gescheiden naar deze thema´s kijken. Het college is geen voorstander van zulk ´doelgroepenbeleid´, de gemeenteraad handelt er al wel naar. We hebben al een werkgroep jeugdparticipatie, er is een werkgroep integratie, en nu is er dus ook een Initiatiefnota over ouderenbeleid.´

In het land

Reacties op 'ChristenUnie en Groenlinks Hilversum brengen initiatiefnota Ouderenbeleid uit'