EP stemt in met rapport Blokland over verbod op cadmium in batterijen

Batterijendinsdag 04 juli 2006 12:17

Straatsburg - Het Europees Parlement heeft vandaag ingestemd met het rapport van Hans Blokland (ChristenUnie-SGP) over de batterijenrichtlijn. Hans Blokland is tevreden met het resultaat:"Na tweeënhalf jaar werk zijn er duidelijke stappen gezet ter bescherming van het milieu. De schadelijke stof cadmium mag binnenkort niet meer in draagbare batterijen zitten. Verder wordt het voor de consument veel duidelijker welke batterij de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft".

De onderhandelingsdelegaties van Raad en Parlement zijn het in mei 2006 eens geworden over de richtlijn. Het EP heeft deze beslissing vandaag bekrachtigd.

Blokland heeft met zijn rapport de volgende punten bereikt:

*    De richtlijn maakt het consumenten gemakkelijker de voordeligste batterij te kiezen. De goedkoopste batterij is namelijk niet altijd het voordeligst. Doordat de richtlijn producenten verplicht de capaciteit op batterijen te vermelden, kunnen consumenten zelf de prijs-kwaliteitverhouding beoordelen en de voordeligste batterij voor iedere toepassing kiezen.
*    Vanaf 2008 is er een verbod op cadmium in draagbare batterijen. Hans Blokland:"Cadmium is zeer schadelijk voor het milieu en de volksgezondheid. Door deze stof uit de batterijen te laten, zal dit schadelijke metaal op termijn uit het huishoudelijk afval verdwijnen. Dit komt het milieu en de volksgezondheid ten goede. Bovendien blijken de alternatieven voor nikkelcadmium batterijen veel beter te zijn".
*    Batterijen moeten gemakkelijker te verwijderen zijn uit apparaten. Consumenten hoeven als de batterij op is, niet het hele product weg te gooien maar slechts de batterij te vervangen. Dit voorkomt onnodig afval.
*    De producent moet de batterijen na gebruik terug nemen en zorgdragen voor de recycling van de batterij, dit geldt ook voor de historische voorraad.
*    De richtlijn verplicht alle lidstaten een efficiënt inleversysteem op te zetten. Hans Blokland:"Dit is een aanzienlijke verbetering aangezien momenteel maar zes lidstaten een nationaal inzamelsysteem hebben voor batterijen. Overigens zijn de verschillen in inzamelpercentages tussen die lidstaten nog erg hoog van 59% in België tot 16% in Frankrijk" Nederland heeft een inzamelingspercentage van 32%.
*    Alle producenten van batterijen in de EU worden geregistreerd, zodat alle producenten verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de financiering van de inzameling en verwerking van afgedankte batterijen.

Blijft er nog iets te wensen over?

Hans Blokland:"Ik hoop dat de Commissie in de toekomst het cadmiumverbod nog aanscherpt". Zijn voorstel om een aantal uitzonderingen voor het cadmiumverbod te schrappen heeft het in het verleden niet gehaald. Blokland: "Hierdoor zitten we nog jarenlang met schadelijke batterijen opgescheept, terwijl er al lang milieuvriendelijker alternatieven op de markt zijn. Deze alternatieven worden bijvoorbeeld gebruikt in draagbare gereedschappen. Het uiteindelijke resultaat is echter een vooruitgang op het eerste voorstel van de Europese Commissie twee jaar geleden. Daar waren helemaal geen beperkingen in opgenomen voor het gebruik van het schadelijke cadmium. We zijn nu begonnen met het uitfaseren van cadmium in draagbare batterijen".

Eurofractie

Reacties op 'EP stemt in met rapport Blokland over verbod op cadmium in batterijen'

Nieuwsarchief > 2006 > juli