ChristenUnie publiceert giften

DSCN2056woensdag 16 augustus 2006 17:32

Dit najaar zal de wet op de subsidiering van politieke partijen (weer) wijzigen. Er worden dan strengere regels gesteld voor het registreren en openbaar maken van giften. Het leek de ChristenUnie een goede gedachte hier bij de komende verkiezingscampagne voor de Tweede Kamer uit oogpunt van transparantie vast op vooruit te lopen.

Voor publicatie van giften wil de partij zelfs verder gaan dan de nieuwe wet voorschrijft. Elke gift boven de € 500 wordt vermeld op de website van de partij. Uiteraard wel met instemming van de gever, omdat de publicatie nu nog vrijwillig is. De ChristenUnie zou het toejuichen als ook andere partijen deze verregaande openheid over hun inkomsten zouden betrachten.

Nieuwe regels
Volgens de nieuwe wet moeten partijen per gever alle giften van meer dan € 150 per jaar registreren in een bestand. Verder moeten alle giften vanaf € 3.000 openbaar worden gemaakt. Dat gebeurt door per jaar bij de kiesraad een overzicht in te leveren van personen, bedrijven of instellingen die meer dan € 3.000 hebben gedoneerd. Bij giften boven de € 25.000 moet het meerdere worden teruggestort. Een anonieme gift van groter dan € 150 moet volledig doorgegeven worden aan de kiesraad. Contributies worden niet beschouwd als gift.

Partij

Reacties op 'ChristenUnie publiceert giften'