Kabinet: wettelijke regels tegen verplichte openstelling

Winkelstraat.jpgzaterdag 27 januari 2018 11:32

Het kabinet wil wettelijke regels om te voorkomen dat winkels verplicht zijn om op zondag open te gaan, bijvoorbeeld als een vereniging van eigenaren besluit de winkeltijden aan te passen. Eenzijdige veranderingen in de winkeltijden mogen dan niet langer aan winkels worden opgelegd. De ChristenUnie is blij met dat kabinetsbesluit.

Voor het overige blijven de regels hoe ze nu zijn. Gemeenten bepalen bijvoorbeeld of er wel of geen koopzondagen mogelijk zijn binnen de gemeentegrenzen. De nieuwe regels moeten er enkel toe leiden dat veranderende winkeltijden niet leiden tot een verplichting van winkeliers om open te gaan.

ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins: “De vrijheid om níet te hoeven werken op zondag is veel waard. Het is goed dat het kabinet met dit wetsvoorstel wil voorkomen dat winkeleigenaren van de ene op de andere dag verplicht zijn om open te gaan. Dat brengt lucht in de dwingende 24-uurseconomie van het grootwinkelbedrijf.”

Reacties op 'Kabinet: wettelijke regels tegen verplichte openstelling'

Nieuwsarchief > 2018 > januari