Overlevenden Schipholbrand mogen hier blijven

schipholbrand.jpgdinsdag 24 oktober 2006 15:47

DEN HAAG - De 39 overlevenden van de Schipholbrand die op grond van hun medische situatie een verblijfsvergunning kunnen krijgen, mogen hier blijven, ook al hebben ze geen medische zorg meer nodig. Dat heeft minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) dinsdag geschreven in antwoord op vragen van de fractie van de ChristenUnie.

De betrokken slachtoffers van de brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost komen volgens haar in aanmerking voor een permanente verblijfsvergunning. Wettelijk is het echter zo dat ze eerst een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen. Nadat ze vijf jaar aaneengesloten hier hebben gewoond, krijgen ze een vergunning voor onbepaalde tijd.

De vreemdeling moet gedurende de vijf jaar wel elk jaar om verlenging van de vergunning vragen. Hij hoeft daarvoor geen leges te betalen. Ook als iemand niet langer medisch behandeld hoeft te worden, wordt de vergunning verlengd, schrijft Verdonk.

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) helpt de overlevenden bij het zoeken naar huisvesting, aldus een woordvoerder. Het orgaan probeert zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen die zij hebben over hun nieuwe woonplaats.

De brand in het cellencomplex kostte een jaar geleden aan elf mensen het leven. Ze zaten in vreemdelingenbewaring in afwachting van hun uitzetting.

De Tweede Kamer begint later dinsdagmiddag aan het debat naar aanleiding van de reactie van het kabinet op het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de brand.

Bron: Volkskrant / ANP
In de media