Mantel voor André Rouvoet

donderdag 09 november 2006 23:03

André Rouvoet, lijsttrekker van de ChristenUnie heeft vanavond in Middelburg een Mantel omgeslagen gekregen. Mezzo, de vereniging voor Mantelzorgers en Vrijwilligerszorg, wil hiermee onderstrepen dat de ChristenUnie oog heeft voor het grote belang van mantelzorg en zorgvrijwilligers. Volgens Rouvoet dreigt er een ernstig tekort aan vrijwilligers te ontstaan, mede door het afschaffen van de jongemoederskorting. “Vrijwilligers krijgen van dit kabinet en in het CDA te weinig waardering” , zei Rouvoet in een reactie op de overhandiging van de mantel .

De vereniging voor Mantelzorgers pleit onder meer voor de ondersteuning van mantelzorgers in iedere gemeente, voor de aanpak van wachtlijsten in de vrijwilligerszorg en voor mogelijkheden om werk en mantelzorg met elkaar te combineren.

Volgens Rouvoet, op campagne door het land, zit de mantelzorg-mantel de ChristenUnie als gegoten. “Wij maken ons hard voor het vrijwilligerswerk. Daarom zijn wij zo tegen de afschaffing van de jongemoederskorting. Niet-werkende partners kunnen de heffingskorting niet meer overdragen aan hun werkende partner, en verliezen daarmee 2.000 euro per jaar. Dat heeft negatieve gevolgen, niet alleen voor jonge moeders, maar ook voor vele vrijwilligers en mantelzorgers. Zij worden financieel afgestraft omdat ze geen betaalde baan hebben, maar vrijwilligerswerk doen. Dat vinden wij onrechtvaardig.”

Rouvoet heeft de afgelopen week veel signalen gekregen van vrijwilligersorganisaties die vrezen dat het aantal vrijwilligers wel met een kwart zal dalen. “Het tekort aan vrijwilligers zal op tal van plaatsen nog ernstiger worden. En dat wordt met de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning op 1 januari 2007 alleen maar ernstiger. Want de WMO legt juist veel verantwoordelijkheden neer bij mensen zelf, bij mantelzorgers en vrijwilligers.”

De ChristenUnie blijft zich volgens Rouvoet hard maken voor meer waardering voor de inzet van vrijwilligers en mantelzorgers.

Reacties op 'Mantel voor André Rouvoet'

Archief > 2006 > november