Primeur Enschede met zwangerschapsverlof raadslid

maandag 27 november 2006 16:21

De gemeente Enschede beleeft een primeur door maandagavond een raadslid te beëdigen ter vervanging van een collega die met zwangerschapsverlof gaat. Enschede is daarmee de eerste gemeente in Nederland die gebruikmaakt van een nieuwe wet, die het mogelijk maakt volksvertegenwoordigers tijdelijk te vervangen, meldt de ChristenUnie in Enschede maandag.
Het raadslid Hadassa Meijer van de ChristenUnie wordt zestien weken lang vervangen door Jurgen van Houdt. Deze periode kan maximaal twee keer met zestien weken worden verlengd.

De vervanging wordt mogelijk met de Regeling van de tijdelijke vervanging van leden van de Tweede Kamer en Eerste Kamer der Staten-Generaal, de provinciale staten en de gemeenteraden wegens zwangerschap en bevalling of ziekte. De regeling had heel wat voeten in de aarde. Sinds de jaren tachtig sprak de Kamer al over de problematiek. Veel partijen waren tegen het aanstellen van vervangers, omdat die geen mandaat van de kiezer hebben. Een meerderheid van de Tweede Kamer ging in maart toch met de regeling akkoord. Nadat ook de Eerste Kamer akkoord ging, is de wet 10 oktober ingevoerd.

Bron: Trouw (Novum)
In het land