ChristenUnie rukt op in Brabant

zaterdag 25 november 2006 11:10

Bijna een verdriedubbeling van het aantal stemmen voor de ChristenUnie in de provincie Brabant. “Zeker dertienduizend stemmen gewonnen. Een droomuitslag”, zegt Rinus Langevelde, provinciaal voorzitter. Afgelopen woensdag kozen bijna 22 duizend Brabanders voor de christelijk –sociale koers van de ChristenUnie. In 2003 werden 8143 stemmen voor de ChristenUnie geteld, nu 21698.

De grote Brabantse steden lieten een zelfde beeld zien. Breda ging van 460 stemmen in 2003 naar 1397. Tilburg, woonplaats van de nummer tien op de lijst voor de Tweede kamer, de 22-jarige student Rogier Havelaar, groeide van 463 naar 1260. In Den Bosch was sprake van een ruime verdriedubbeling: Van 332 naar 1091. In Eindhoven, met sinds maart dit jaar één ChristenUnie raadszetel, werden de meeste stemmen op de ChristenUnie uitgebracht: 2230.

“ChristenUnie Brabant komt eraan!”, zegt Hermen Vreugdenhil, lijsttrekker voor de eerstvolgende verkiezingen: die van 7 maart voor de Provinciale Staten én daarmee ook de Eerste Kamer. ChristenUnie trekt in de Staten samen op met de SGP, en heeft één gezamenlijk zetel. Vanwege de inkrimping van het totaal aantal statenleden, van 72 naar 59, leek behoud van deze zetel twijfelachtig. Maar met de verdriedubbeling van het aantal ChristenUnie stemmers lijkt er voldoende perspectief te zijn, ook als gerekend wordt met een traditioneel lagere opkomst voor de Provinciale Statenverkiezingen. “We gaan gewoon voor twee Statenzetels.”, zegt een optimistische Van Langevelde. “Vroeger was de provincie was klein. We zijn groot geworden. Land van Heusden en Altena, Sprang Capelle, Dinteloord dat was het wel zo’n beetje. Nu zie je dat we in bijna alle plaatsen stemmen hebben gehad. In de grote steden waren dat ook beslist niet weinig. Maar ook de plaatsen waar weinig protestanten wonen hebben we opvallend veel gewonnen. En andere plaatsen verdrievoudigd of meer. We kunnen ons best afvragen of we straks niet in meer plaatsen aan de gemeenteraadsverkiezingen mee moeten doen.”

In een aantal Brabantse dorpen was zelfs sprake van een nog grotere stijging: In St Anthonis, Valkenswaard, Sint Michielsgestel en Goirle werden vijf maal zoveel stemmen uitgebracht als in 2003. Alphen-Chaam, Bernheze en Sint Oedenrode werden zes tot zeven keer zoveel ChristenUnie stemmen geteld. In Heeze-Leende zelfs negen keer zoveel: Van 12 naar 111 stemmen.
In Hilvarenbeek was de groei procentueel gezien het grootst: 6 stemmen in 2003 naar 88 bij deze verkiezingen. Hoewel een klein aantal, toch een verveertienvoudiging! “Onderschat die 88 niet,” zegt Henk van Rhee, campagneleider en directeur van het partijbureau van de ChristenUnie. “Die 88 mensen gaan daar over praten en openen ook de ogen bij anderen. Als eerste schaap over de dam is volgend er meer. We worden een reële factor!” Toch is Van Rhee verbaasd over de verdriedubbeling in Brabant. “Ik vraag me af hoe dat komt. Zo heel veel bijzonders hebben we daar niet gedaan. Bij Omroep Brabant zijn we geweest en het Eindhovens Dagblad. BN-De Stem heeft verslag over ons bezoek aan Moerdijk gedaan. En in de Verkadefabriek in Den Bosch hebben we een avond gehad. Natuurlijk zijn in algemene zin voor Rooms katholieken met een Bijbelse achtergrond meer in beeld. Als met de huidige geringe inspanning dit al gebeurt, dan moet er in Brabant nog veel meer mogelijk zijn.”

Reacties op 'ChristenUnie rukt op in Brabant'

Archief > 2006 > november