ChristenUnie wil APK voor medicijngebruik

donderdag 30 november 2006 13:16

ChristenUnie vraagt opheldering aan minister Hoogervorst (VWS) over 19.000 vermijdbare ziekenhuisopnames.

De ChristenUnie wil dat minister Hoogervorst een taskforce instelt om de medicatieveiligheid te verbeteren. De elektronische bewaking van medicatiekeuze en de uitwisseling van medisch noodzakelijke gegevens tussen artsen en apothekers moet verbeterd worden.

Volgens recent onderzoek onder ziekenhuisapothekers blijkt dat elk jaar 41.000 mensen worden opgenomen in het ziekenhuis ten gevolge van verkeerd medicijn gebruik. 19.000 van deze ziekenhuisopnames zijn vermijdbaar. Naar aanleiding van dit onderzoek pleiten eveneens de artsenvereniging KNMG, apothekersvereniging KNMP en patiëntenvereniging NPCF gezamenlijk voor zo’n taksforce. “Naast het leed voor de patiënten, kost dit de samenleving per jaar 90 miljoen euro. Dit geld hebben we hard nodig in de zorg, dus is het van groot belang dat de minister dit zo snel mogelijk aanpakt. Het zou mooi zijn als de zorgverleners regelmatig een soort APK-keuring uitvoeren om te bezien of patiënten nog wel de juiste medicijnen in de juiste dossering krijgen,” aldus Voordewind van de ChristenUnie.

Vragen van het lid Voordewind (ChristenUnie) aan de minister voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport:
  1. Bent u bekend met het Harm-onderzoek [1] onder 21 ziekenhuizen, waaruit blijkt dat jaarlijks onnodig 19.000 patiënten worden opgenomen in het ziekenhuis?
  2. Bent u het eens met de conclusie dat het hier gaat om vermijdbare opnames?
  3. Deelt u de conclusie dat de medicatieveiligheid verbeterd moet worden?
  4. Bent u bereid op korte termijn, gezien de ernst van de situatie, met de betreffende instanties (KNMG, KNMP, NPCF) te overleggen hoe de medicatieveiligheid verbeterd kan worden?
  5. Bent u bereid een Taskforce in te stellen om op korte termijn tot voorstellen te komen om de medicatieveiligheid te verbeteren?

Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie wil APK voor medicijngebruik'