De brief van Verdonk

woensdag 06 december 2006 11:24

Vol verwachting klopte gisteren het hart van de ChristenUnie… Naar aanleiding van de motie die een meerderheid van de Kamer indiende om asielzoekers voorlopig niet uit te zetten, schreef minister Verdonk een brief aan de Kamer. De brief die aanvankelijk vroeg in de middag zou worden bezorgd, kwam gisteren pas in de avonduren bij de fracties binnen.

Intussen gaf Rita Verdonk al tekst en uitleg aan de pers. ‘Een vreemde gang van zaken’, noemt Tineke Huizinga het. In Pauw&Witteman gaf zij gisteravond op haar beurt een reactie op de brief. ‘Ik vond het geen goede brief. Iets waar je zolang op wacht maakt nieuwsgierig, ik was erg benieuwd naar de argumenten van Verdonk om de motie te verwerpen. De brief bestaat uit zes pagina’s en die gaan allemaal over het generaal pardon. Maar dat is niet waar het nú om gaat, de motie vraagt niet om een generaal pardon maar om het tijdelijk stopzetten van uitzetting van asielzoekers. Er wordt geen enkel argument gegeven waarom dat redelijke verzoek niet kan worden ingewilligd.’

De motie die op initiatief van de PvdA werd ingediend, moet voorkomen dat asielzoekers worden uitgezet terwijl ze mogelijk onder een generaal pardon kunnen vallen als er een nieuw kabinet is. ‘Ze mogen niet de dupe worden van een langdurige formatie. Het lijkt alsof er een politiek spel wordt gespeeld over de ruggen van mensen die in onzekerheid leven. Voor die mensen wil ik opkomen’, aldus Huizinga.

Zie ook:
Tineke Huizinga