Christelijk-sociale visie breder gedragen in Europa

overzichtsfotozaterdag 09 december 2006 13:31

Dat er steeds meer interesse en waardering is voor de christelijk-sociale visie van de ChristenUnie in Nederland, bleek al uit de recente verkiezingen. Maar dit geldt niet alleen voor Nederland, in heel Europa is er een groeiende behoefte aan een duidelijk christelijk geluid. Vertegenwoordigers uit bijna 30 verschillende landen kwamen samen in Brussel op 6 en 7 december om hierover te spreken.

Op het 2e ECPM Congres in het Europees Parlement namen de leden van de ECPM (European Christian Political Movement) een nieuw manifest aan dat als basisdocument zal dienen voor deze Europese beweging. Het manifest ‘a Christian-social contribution to Europe’ heeft een duidelijk christelijk-sociale inslag en is nu officieel aangenomen door politieke partijen uit onder andere Armenië, België, Bulgarije, de Baltische staten, Duitsland, Moldavië, Roemenie en Nederland (ChristenUnie).

Tijdens het jaarlijkse ECPM Congres waren er verschillende lezingen over thema’s als sociaal beleid, milieu en familie. Ook was er nog een discussieforum voor alle aanwezigen, geleid door Henk van Rhee (campagneleider ChristenUnie), om nog eens diep op het genoemde document in te gaan. Er werd, door meer dan 100 aanwezigen, constructief gediscussieerd over het in praktijk brengen van de christelijk-sociale politiek in heel Europa. Vooral in de voormalige Oostbloklanden, waarvan een groot gedeelte van de bevolking christelijk is, is er een duidelijke vraag naar een concrete en heldere christelijke visie.

Naast bovengenoemde landen waren er ook vertegenwoordigers uit onder andere het voormalige Joegoslavië, Albanië, Oekraïne, Engeland, Zwitserland en de VS.

De vertegenwoordigers van deze verschillende landen, werden per regio in een werkgroep bij elkaar gezet om te brainstormen over toenemende samenwerking in alle Europese regio’s.

De ECPM is een beweging waarin politieke en niet-politieke christelijke organisaties en partijen samen werken om een duidelijke christelijke stem te laten horen in Europa. De ChristenUnie is vanaf het begin betrokken geweest bij de ECPM om niet alleen in Nederland, maar in heel Europa, de christelijk-sociale visie te laten weerklinken.

Voor meer informatie over de European Christian Political Movement kunt u gaan naar www.ecpm.info
Internationaal

Reacties op 'Christelijk-sociale visie breder gedragen in Europa'