Beperk alcoholreclame!

maandag 18 december 2006 16:31

Nederlandse jongeren zijn de meest frequente alcoholgebruikers van Europa. Meer dan 10% van de Nederlanders tussen de 16 en 70 jaar drinkt teveel. ‘Zorgwekkend’ noemt Joël Voordewind deze cijfers. Hij verzoekt de regering om met concrete voorstellen te komen om de alcoholreclame te beperken tot na 21.00 uur.

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat blootstelling aan alcoholreclame samenhangt met een positievere houding ten opzichte van alcohol en een sterkere intentie om te gaan ‘drinken’. Eerder pleitte minister Hoogervorst (beleidsbrief Alcohol en Jongeren in 2005) ook voor het aan banden leggen van alcoholreclames op tv, radio en in de bioscoop tussen 6.00 en 21.00 uur, maar uiteindelijk werd in overleg met de alcoholbranche besloten tot zelfregulering.

De laatste aanpassing die hierop volgde van de vrijwillige Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank, heeft niet heeft geleid tot vermindering van het aantal alcoholreclameboodschappen. "De alcoholbranche wil vooral zelfregulering en campagnes gericht op de verantwoordelijkheid van de ouders. Maar als het om aanscherping van beleid gaat dat de alcoholbranche zélf pijn doet, geven ze niet thuis," aldus Voordewind.

Als het aan Voordewind ligt, worden er vóór 2008 dwingend stappen ondernomen om jongeren te beschermen tegen de negatieve invloed van alcoholreclames.
Joël Voordewind

Reacties op 'Beperk alcoholreclame!'