ChristenUnie baalt van 'lek'

dinsdag 06 februari 2007 08:54

DEN HAAG - Het staat op alle kopieën, van linksonder naar rechtsboven: 'ChristenUnie'. ,,Balen'', zegt formatiewoordvoerder Henk van Rhee, die voor een raadsel staat. ,,We zijn juist de partij die alles netjes binnenskamers wilde houden.''

Wekenlang slaagden de onderhandelaars van CDA, PvdA en CU en hun entourage erin de kaken stevig op elkaar te houden. Zelfs toen vanaf eind vorige week beetje bij beetje informatie over de gemaakte afspraken naar buiten kwam, hield de ChristenUnie vast aan het adagium: niets zeggen totdat er een akkoord is.

Maar de 'netste' coalitiepartner in spé rekende buiten de redacteuren van BNR Nieuwsradio. Gisteren aan het einde van de middag plaatste de omroep pagina 26 tot en met 51 en nog enkele A4'tjes met het 'financieel kader' op internet. Bij de CU-fractie die zich in een kamer in de krochten van het Tweede Kamergebouw had verschanst om zich over het conceptakkoord te buigen, sloeg dat nieuws in als een bom. Van Rhee heeft ,,geen idee'' hoe de omroep aan de paperassen kwam. De woordvoerder oppert als mogelijkheid dat het concept in het geheugen van een kopieermachine is blijven 'hangen', ook al omdat de eerste helft ontbreekt. Maar dat is niet meer dan speculatie.

Van Rhee is niet bang dat de ChristenUnie er nu gekleurd opstaat bij CDA en PvdA. ,,Die nemen het niet zwaar op. Ze weten ook wel dat dit niet onze opzet was.''

Bron: Nederlands Dagblad, van onze redactie politiek

Reacties op 'ChristenUnie baalt van 'lek''