Overeenstemming over zetelverdeling kabinet

Formatie persconferentiedinsdag 13 februari 2007 07:57

Formateur Balkenende heeft met de fractievoorzitters van CDA, PvdA en ChristenUnie overeenstemming bereikt over de zetelverdeling in het te vormen kabinet. Er komen zestien ministers, waaronder twee programmaministers; één voor Jeugd en Gezin (op VWS), en één voor Integratie en Wijkverbetering (op VROM). Daarnaast komen er elf staatssecretarissen. De ChristenUnie levert 2 ministers en 1 staatssecretaris.

Ministers
De verdeling van de ministersposten is als volgt:

CDA:
Minister-president, Algemene Zaken; Buitenlandse Zaken; Justitie; Verkeer en Waterstaat; Economische Zaken; Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit; Sociale Zaken en Werkgelegenheid; Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

PvdA:
Financiën; Ontwikkelingssamenwerking; Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer; Integratie en Wijkverbetering.

ChristenUnie:
Jeugd en Gezin; Defensie.

Staatssecretarissen
De partijen zullen kandidaten voordragen voor staatssecretarissen op de volgende departementen:

CDA:
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; Financiën; Defensie.

PvdA:
Buitenlandse Zaken (Europese Zaken); Sociale Zaken en Werkgelegenheid; Justitie; Volksgezondheid, Welzijn en Sport; Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; Economische Zaken.

ChristenUnie:
Verkeer en Waterstaat.

Reacties op 'Overeenstemming over zetelverdeling kabinet'

Nieuwsarchief > 2007 > februari