De polder als exportproduct

Paspoortwoensdag 28 februari 2007 14:10

De ChristenUnie floreert in de Nederlandse democratie. Dat is geen nieuws. Maar dat de ChristenUnie ook andere landen helpt een democratisch partijenstelsel op te richten, is niet bij veel mensen bekend. Dat doet de partij via het NIMD. Eerste Kamerlid Eimert van Middelkoop doet verslag van zijn ervaringen met dit NIMD. (artikel verschenen in HandSchrift, februari 2007)

“In 2000 richtten acht Nederlandse politieke partijen, waaronder de ChristenUnie, het Netherlands Institute for Multiparty Democracy (NIMD) op. In 2005 mocht ik in Dar es Salaam (hoofdstad van Tanzania) het NIMD vertegenwoordigen bij de oprichting van The Tanzania Centre for Democracy. In dit centrum, gedragen door alle Tanzaniaanse politieke partijen, is een levendige dialoog aan de gang over de aanpak van de problemen van een jonge democratie in een ontwikkelingsland.”

Bevrijdingsbeweging
Afgelopen november was ik opnieuw in Dar es Salaam. Dit keer voor een regionale conferentie, die het NIMD jaarlijks organiseert en financieel faciliteert. Hier discussieerden vertegenwoordigers uit de programmalanden in Oost en Zuidelijk Afrika. Zo’n zeventig vertegenwoordigers van partijen uit Zuid-Afrika, Mozambique, Malawi, Tanzania, Kenia, Zambia en Zimbabwe wisselden daar ervaringen uit. Al deze landen zijn ooit gedekoloniseerd en geleid door een bevrijdingsbeweging, die zich later omzette in een (leidende) politieke partij. Het meest bekende voorbeeld daarvan is het ANC in Zuid Afrika.

Deze landen zijn begonnen als een ‘democratie’ met één partij. Maar het NIMD is ervan overtuigd dat een land zichzelf het best dient met een meerpartijstelsel. Daarom helpt het NIMD bij dit transformatieproces. Het ondersteunt het democratiseringsproces in jonge democratieën door het versterken van politieke partijen. Momenteel onderhoudt het NIMD partnerrelaties met meer dan 150 politieke partijen in vijftien zogenaamde programmalanden.

Poldermodel
Omdat Nederland sinds jaar en dag een meerpartijendemocratie is, is het een goede zaak dat wij onze kennis van ons politieke poldermodel doorgeven aan jonge democratieën. En omgekeerd leren wij ook daarvan. Het is goed dat de ChristenUnie in dit mooie werk participeert.

Toezicht NIMD
Vanaf de start leverde de ChristenUnie een actieve bijdrage aan het NIMD. Sinds kort vertegenwoordigt Eimert van Middelkoop de ChristenUnie in de Raad van Toezicht. Het NIMD zit in Den Haag. Het ministerie van ontwikkelingssamenwerking ondersteunt het werk financieel. Het NIMD is vooral actief in Afrika en Latijns Amerika.

(bron: HandSchrift, februari 2007)

Internationaal

Reacties op 'De polder als exportproduct'

Nieuwsarchief > 2007 > februari