ChristenUnie stelt vragen over veiligheid spoor

DSCN1731maandag 12 maart 2007 17:58

De ChristenUnie heeft vandaag schriftelijke kamervragen gesteld over de capaciteit en de beveiliging van de spoorverbinding Amsterdam-Amersfoort. In de onlangs ingediende adviesaanvraag van de NS voor de nieuwe dienstregeling die eind dit jaar ingaat wordt gesproken over een beveiligingsprobleem waardoor treinen bij Baarn minder hard zouden mogen rijden. Dit probleem zou op veel meer plaatsen in Nederland spelen.

Ernst Cramer, Tweede Kamerlid: “Vorig jaar is er veel discussie geweest over de spoorverbindingen naar het noorden en het oosten van het land. Wij willen voorkomen dat de reistijd opnieuw toeneemt.”

Veiligheid
Het probleem bij Baarn wordt veroorzaakt door de maximale rijsnelheid van de trein. Treinen mogen bij Baarn maximaal 110 km/u. Het beveiligingssysteem op het Nederlandse spoorwegnet werkt op basis van snelheidstrappen: 40 – 80 –130 – 140 km/u. Dit wordt momenteel naar boven afgerond: de machinist dient zich aan de geldende snelheid 110 km/u te houden, het beveiligingssysteem reageert pas als de snelheid van 130 km/u wordt overschreden. Nu wordt voorgesteld de veiligheidstrap in verband met de veiligheid naar beneden af te ronden naar 80 km/uur. De consequentie zou een langere rijtijd zijn voor de intercities.

De ChristenUnie wil weten op welke plaatsen in Nederland het probleem met de snelheidstrappen in het beveiligingssysteem nog meer speelt en wat de minister gaat doen om dit op te lossen en de extra reistijd te voorkomen. Ernst Cramer “Ik maak mij zorgen omdat op het traject Amsterdam-Amersfoort ook goederentreinen en reizigerstreinen elkaar in de weg zitten. De veiligheid moet voorop staan. Voorkomen moet echter worden dat hierdoor de reistijd toeneemt”.

Perron

De ChristenUnie wil ook weten hoe het staat met de aanleg van een extra perron bij station Baarn. Ernst Cramer: “In de zomer heeft de toenmalige staatssecretaris toegezegd dat dit perron eind dit jaar wordt opgeleverd. In de adviesaanvraag van de NS lees ik hierover echter niets en de bouw is nog niet begonnen. Het nieuwe perron is van belang om te zorgen dat de stoptrein Baarn-Utrecht niet meer hoeft te kruizen met de intercities Amersfoort-Amsterdam/Schiphol. De aanleg van dit perron zou reistijdwinst betekenen en de kans op vertragingen verkleinen.”

Zie ook:

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie stelt vragen over veiligheid spoor'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2007

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari