Na de champagne wacht er provinciale verantwoordelijkheid

PS Utrecht2dinsdag 13 maart 2007 12:05

De ChristenUnie kwam tijdens de Provinciale Statenverkiezingen weer als een winnaar uit de bus. Ondanks de relatief lage opkomst en het feit dat er minder zetels vielen weg te geven, wist de partij in zeven van de twaalf provincies een zetel erbij te winnen en bleef ze in de rest stabiel. Voor de Statenleden betekent het dat de champagne alweer plaats heeft gemaakt voor het oppakken van regeringsverantwoordelijkheid ook op provinciaal niveau.

Toentweede op de lijst in Noord Holland, Johan Kardol, woensdagavond naar huis vertrok was dat in de veronderstelling dat de partij haar zetel tenminste had weten te behouden. Dat was goed, maar ook teleurstellend. Toen ging de telefoon en vertelde een blije lijsttrekker Jan Bezemer hem dat het er toch naar uitzag dat ze twee zetels zouden krijgen, namelijk dankzij een restzetel. Jan Bezemer, opgelucht: “Het was dus op het randje!” En, zo geeft hij aan, het wordt toch ook nog spannend in de Eerste Kamer. Want deze restzetel zou de SGP hier aan een tweede zetel kunnen helpen.

Deelname aan het college van gedeputeerde staten zit er niet in, maar de fractie heeft een aantal hele concrete zaken voor ogen waarmee ze aan de slag wil: op z’n minst een proef met gratis OV, aandacht voor de jeugdzorg en voor natuurbehoud.

Spannend

In Overijssel is lijsttrekker Marjan van der Bent inmiddels alweer op pad naar een afspraak met een burgemeester en de dag erna volgt het fractieberaad. Want wat gaat er gebeuren met die zetel die ze hebben gewonnen? “We gaan zeker meedoen aan collegebesprekingen maar het hangt van een aantal factoren af of we ook echt deel zullen worden van het college. Onderwerpen waar we ons hard voor maken zijn de verhouding landbouw-natuur en christelijk-sociale punten zoals aandacht voor hospice-centra, jeugdzorg en gehandicaptenvoorzieningen.”

Hermen Vreugdenhil, lijsttrekker in Noord-Brabant, is blij dat de ChristenUnie-SGP fractie in Noord Brabant haar ene zetel heeft behouden. Want dat was best nog even spannend: “Met het terugschroeven van het aantal zetels wisten we niet hoe het zou uitpakken, maar we hebben een kleine verdubbeling van het aantal stemmen vergeleken met 2003.”

Zeilen
Desgevraagd geven de meeste lijsttrekkers aan dat de positieve resultaten ook het gevolg zijn van het feit dat de ChristenUnie het afgelopen jaar zowel op gemeentelijk als landelijk niveau meer zicht- en hoorbaar is geworden. Helaas heeft deze warme wind de zeilen niet genoeg kunnen laten bollen van het bootje van de ChristenUnie in Limburg. Op 1000 stemmen na, zegt lijsttrekker Klaas Koelewijn. “Dan waren we er wel geweest”. Maar in de steden heeft de partij het bovengemiddeld goed gedaan en over de hele linie is een groei te zien van 1,1 naar 1,9 procent. Klaas, energiek: “We zullen ons dus de komende jaren meer op de dorpsgebieden gaan richten en zorgen dat we lokaal goede mensen krijgen”.

Blijkens emails van collega’s van de SP, VVD en GroenLinks zal de inbreng van de ChristenUnie in de Limburgse Staten gemist worden: “De ChristenUnie was een verreiking geweest voor de provinciale politiek”, schrijft er een.

Reacties op 'Na de champagne wacht er provinciale verantwoordelijkheid'