ChristenUnie vindt medestanders in verbod op paddo’s

EdAnker03.jpgwoensdag 28 maart 2007 12:04

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de verkoop van paddo’s verbieden. De ChristenUnie is altijd voorstander geweest van het verbod op paddenstoelen die hallucinaties veroorzaken.

Maar ook CDA, VVD en PVV zijn nu van mening dat het verbod op de paddestoelen die hallucinaties veroorzaken, in de opiumwet opgenomen moet worden. Vanmiddag wordt deze wet in de Kamer besproken.

In tegenstelling tot de verkoop van gedroogde paddo’s, zijn verse paddo’s vrij verkrijgbaar in Nederland. Aanleiding voor het oplaaien van de discussie rond het gebruik van de paddestoelen is de dood van een Frans meisje. Het zeventien jarige meisje sprong afgelopen zaterdag van een brug in Amsterdam en overleed.

Haar ouders stellen de Nederlandse staat hiervoor verantwoordelijk. Volgens hen was het meisje niet suïcidaal en pleegde ze zelfmoord onder invloed van de hallucinerende paddestoelen die legaal in Nederland te verkrijgen zijn.

Hoewel het duidelijk is dat het gebruik van paddo’s een enorm effect heeft op mensen en er een verbod moet komen op de verkoop ervan, meent Ed Anker, fractielid van de ChristenUnie dat de Nederlandse Staat niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor de dood van de 17-jarige. Uiteindelijk is de gebruiker zelf verantwoordelijk. Wel betreurt de ChristenUnie dit incident zeer en dit soort drama’s mogen zich niet herhalen. Daarom vindt de partij het van belang dat er snel actie wordt ondernomen ten aanzien van de wetgeving rond (de verkoop van) paddo’s.

Ed Anker

Reacties op 'ChristenUnie vindt medestanders in verbod op paddo’s'

Nieuwsarchief > 2007 > maart