ChristenUnie krijgt burgemeester in Hanzestad Deventer

vrijdag 27 april 2007 17:02

Hanzestad Deventer krijgt per 1 juli een nieuwe burgemeester. Het meest verrassende hieraan is dat de gemeenteraad Andries Heidema, een kandidaat van ChristenUnie-signatuur, voor de post heeft voorgedragen. Heidema, nu nog burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, volgt PvdA’er James van Lidth de Jeude op. Hij wordt daarmee de ChristenUnie-burgemeester met de grootste gemeente, namelijk met bijna 96.000 inwoners.

Heidema (45) reageert met een ‘fantastisch’ en zei eerder in het Nederlands Dagblad: “Ik ben verknocht aan het openbaar bestuur en de dynamiek van een grote en prachtige stad als Deventer trekt me.”

Kwaliteiten
Opvallend is dat Heidema breekt met een jarenlange traditie. Sinds 1957 heeft Deventer alleen maar burgemeesters van PvdA-huize gehad. “Het past bij de ontwikkelingen in de maatschappij”, zegt ChristenUnie-fractievoorzitter in Deventer, Wim de Jong. De Jong zat samen met de overige fractievoorzitters in de vertrouwenscommissie: “De partijpolitieke achtergrond van iemand speelt steeds minder een rol. Een burgemeester is geen partij-man. We hebben gezocht naar de beste kandidaat voor de stad en dat was Heidema.”
Volgens de woordvoerder van de commissie Jos Pierey beschikt Andries Heidema niet alleen over bestuurderskwaliteiten, maar hij is ook toegankelijk en een netwerker. Hij kan verbindingen leggen tussen de gemeenteraad, het college en de verschillende bevolkingsgroepen maar ook Deventer als stad op de kaart zetten. “Hij is een energieke, dynamische man, enthousiast en sociaal”, aldus De Jong.

Schoolmeester
De commissie zocht naar iemand die boven de partijen kan staan en verwacht dan ook niet dat Heidema’s ChristenUnie-achtergrond problemen voor zijn functioneren zal opleveren. Zal het voor het werk van de ChristenUnie-fractie iets uitmaken? Wim de Jong denkt van niet en baseert zich daarbij op uitspraken van de nieuwe burgemeester zelf. Die gaf eerder aan de Christenunie-fractie te zullen behandelen als een schoolmeester die zijn eigen kind in de klas heeft. De Jong: “Daar zijn we ons op aan het voorbereiden. Dergelijke kinderen zijn vaak lastige kinderen….”

De ChristenUnie heeft momenteel burgemeesters in acht gemeentes. Naast de gemeente Neder-Betuwe is dat in Bunschoten, Elburg, Nieuw-Lekkerland, Oud-Beijerland, Rijssen-Holten, Staphorst, en Tholen.

In het land

Reacties op 'ChristenUnie krijgt burgemeester in Hanzestad Deventer'