ChristenUnie Arnhem in actie tegen te ambitieus plan Rijnboog

dinsdag 26 juni 2007 09:25

Het is niet direct iets wat je fractieleden van de ChristenUnie zult zien doen: pamfletten uitdelen om daarmee hun standpunt te onderstrepen. Dat het vanmiddag rond het stadhuis in Arnhem wel gebeurde, zegt volgens raadslid Addy Plieger iets over de machteloosheid die de fractie voelt in haar strijd tegen het ambitieuze stadsvernieuwingsproject van de Arnhemse gemeenteraad: “Wij durven hier te spreken van blinde ambitie”.

“Dit gaat tegen onze stijl in. We hebben altijd geprobeerd om genuanceerd te zijn en constructief mee te denken, maar de manier waarop de zaak er nu doorheen wordt gedrukt…dat kan echt niet”, aldus Plieger.
Inzet van de strijd is het stadsvernieuwingsproject ‘Rijnboog’. Plieger maakt duidelijk dat de ChristenUnie niet tegen stadsvernieuwing is, maar dat de plannen die er nu liggen te hoog en te groot zijn: “Het is een ambitieus plan en niet realistisch. Er kleven veel risico’s en bezwaren aan.”

Kloof
Die bezwaren zijn vooral afkomstig van de burgers. Het preferendum dat over het onderwerp werd gehouden bracht slechts 10,2 procent van de bevolking op de been. Onderzoek toonde aan dat het percentage zo laag was omdat burgers niet de mogelijkheid kregen om tegen te stemmen. “En het leeft echt onder de mensen. Als je hoort wat er gezegd, geschreven en gemaild wordt hierover… Het doordrukken van deze plannen op basis van een ongeldig preferendum, zal de kloof tussen burger en politiek nog groter maken dan die al was. Want nu al zeggen mensen dat de politiek ze toch niet hoort.”
Onherstelbare beschadiging van de relatie politiek-burger dus. Daar is de ChristenUnie bang voor. Maar Plieger voorziet ook grote problemen voor de politiek zelf: “Bijna twee weken geleden hebben we voorgesteld om de besluitvorming hierover door te schuiven en eerst een raadsconferentie te beleggen. Ook omdat iedereen zo diep in zijn loopgraven zat en er een kloof door de gemeenteraad loopt.” Maar dat idee werd terzijde gelegd. En vanavond moet er een besluit vallen.

Brugfunctie
Ironisch genoeg lijkt juist de ChristenUnie een brugfunctie te hebben. Plieger: “Omdat we altijd heel genuanceerd zijn geweest, vraagt de ene partij ons nu om iets aan de andere partij te vragen. Want als ze het zelf doen, wordt er toch niet geluisterd. Dat is op zich wel leuk om te zien.”
Als vanavond wordt gekozen om met de ‘variant-Sluis’ van het project aan de slag te gaan, en die kans is aanzienlijk, dan valt er voor Plieger niets anders te doen dan “wonden likken en na de vakantie de draad weer oppakken”: “We gaan gewoon door om onze verantwoordelijkheid te nemen op deelgebieden en de besluitvorming waar nodig proberen te beïnvloeden en bij te sturen.”

In het land

Reacties op 'ChristenUnie Arnhem in actie tegen te ambitieus plan Rijnboog'