Cramer wil kenteken en rijbewijs voor tractor

tractor4webdonderdag 16 augustus 2007 16:04

De bestuurder van een tractor moet in de toekomst in het bezit zijn van een geldig rijbewijs, vindt ChristenUnie-Tweede Kamerlid Ernst Cramer. Ook moet het landbouwvoertuig een kenteken krijgen en moet de maximale snelheid verhoogd worden tot veertig kilometer per uur. De tractordiscussie laaide weer op na ongeval waarbij een 13-jarige jongen, die een tractor bestuurde, om het leven kwam.

Volgens Cramer zijn de tractoren tegenwoordig veel sterker. “Dat vereist een goede beheersing van zo’n machine en dat betekent al gauw dat je ook wel een bepaalde leeftijd moet hebben wil je fysiek in staat zijn om een tractor goed te kunnen bedienen. Daarom is het als je de openbare weg opgaat belangrijk dat je een goed verkeersinzicht hebt. Dan is het niet voldoende als je voertuig alleen goed kan besturen en onder controle hebt.”

Tractoren worden allang niet meer alleen in de landbouwgebieden gebruikt. Cramer denkt dat het verkeersinzicht door een rijbewijs vooral groter worden. Ook bij de aanleg van wegen en woonwijken bijvoorbeeld worden ze massaal in gezet. “Dan komen zulke machines op gebieden waar een heel andere verkeersdrukte heerst, of juist ook weggebruikers zijn die minder ervaring hebben met zo’n groot bakbeest. Dat vergt een beter inzicht van juist de tractorbestuurder.”

Gedogen
Cramer springt ook in op de discussie over maximumsnelheid voor tractoren. Nu ligt dat op 25 kilometer per uur. “Meestal rijden ze harder”, stelt Cramer. “Een snelheid tot veertig kilometer per uur wordt door de politie gedoogd. De ChristenUnie blijft tegen zo’n gedoogsituatie. Als overheid moet je duidelijk zijn.”

De verantwoordelijkheid bij een ongeluk met een tractor die harder reed dan 25 kilometer per uur, ligt daardoor heel ingewikkeld, stelt Cramer. “Want officieel mag dat niet, maar het wordt wel toegelaten. Aan die onduidelijkheid moet een einde komen.”

Cramer pleit daarom voor een nieuwe maximumsnelheid van veertig kilometer per uur. “Dat sluit aan bij de huidige praktijk en stand van de techniek. En het voorkomt onduidelijkheid. Grappig is dat bij de wijziging van de wegenverkeerswet in 1990 werd betoogd dat snelheden lager dan 25 km als volstrekt ongeloofwaardig overkomen. Volgens mij is er nu dezelfde situatie.”

“Minister Eurlings heeft aangegeven dat de kosten van de invoering van een kenteken en een rijbewijs te hoge kosten met zich mee gaat brengen. Volgens mij wordt daarmee aan de ene kant niet voldaan aan de Europese regelgeving op dit punt. Maar aan de andere kant wordt ook een verkeerde afweging gemaakt als het gaat om de veiligheid en aansprakelijkheid van zowel de tractorbestuurders als de overige weggebruikers.”

« Terug

Nieuwsarchief > 2007

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari