ChristenUnie bezorgd over versuffen van patiënten

donderdag 13 september 2007 16:36

De ChristenUnie is ongerust over het misbruik van versuffende middelen in verpleeghuizen en op psychogeriatrische afdelingen van verzorgingshuizen. Tweede Kamerlid Esmé Wiegman - Van Meppelen Scheppink heeft staatssecretaris Bussemaker van VWZ hierover schriftelijk vragen gesteld.

Het Nederlands Dagblad berichtte deze week dat bijna driekwart van alle ouderen in verpleegtehuizen zwaar onder invloed van rustgevende medicijnen is. Een groot gedeelte van deze ouderen krijgt de versuffende medicatie slechts om ze rustig te houden, zodat ze geen overlast veroorzaken op de afdeling.
Wiegman roept met haar vagen de staatssecretaris op om direct maatregelen te treffen, al voordat de Inspectie voor Gezondheidszorg (IGZ) z’n aangekondigde onderzoek over de misstanden publiceert.

De vragen

1. Bent u op de hoogte van het bericht dat driekwart van de bewoners in verpleeghuizen en psychogeriatrische afdelingen van verzorgingshuizen rustgevende medicijnen zou krijgen toegediend?

2. Hoe beoordeelt u deze berichtgeving in het licht van het gegeven dat dergelijke medicaties slechts onder strikte voorwaarden is toegestaan?

3. Hoe verklaart u deze praktijk van gedwongen medicatie?

4. Bent u voornemens nog voordat de IGZ de uitkomst van hun voorgenomen onderzoek publiceert maatregelen te nemen tegen het onrechtmatig gebruik van sufmakende medicatie?

(foto ANP)

Esmé Wiegman