Kwaliteit speelgoed uit China laat te wensen over

chinese winkelstraatdinsdag 25 september 2007 09:49

Het Europees Parlement spreekt vandaag over speelgoed uit China. Veel speelgoed dat bij ons in de winkels ligt, komt uit China. De EU en China zijn belangrijke handelspartners van elkaar. Dit betekent dat ze elkaar mogen aanspreken op de kwaliteit van geleverde producten. De EU kan zich volgens Bas Belder niet neerleggen bij onveilige kleding of onveilig speelgoed. De Unie mag haar economische belangen in China volgens hem nooit laten prevaleren boven de belangen van de Europese consument.

Verschillende fabrikanten hebben onlangs hun speelgoed uit China teruggeroepen. De geïmporteerde producten bevatten te veel lood of snel losrakende onderdelen, zoals magneetjes. Beide vormen een gevaar voor de gezondheid als kinderen het speelgoed in de mond stoppen. Belder geeft tijdens het EP-debat aan dat blijkt dat de consument niet alleen gediend is met lage prijzen, maar veel meer met kwaliteit en veiligheid. Vooral wanneer het om kleine kinderen gaat.

Belder legt de vinger niet alleen bij de importeurs maar zeker ook bij de Chinese producenten. Veiligheid wordt niet pas een thema als producten Europa bereikt hebben. Het denken over veiligheid moet in een zo vroeg mogelijk stadium in de productieketen een leidend principe zijn. Hij benadrukt dat veiligheid geen luxe of een leuk extraatje is. Dat geldt voor Europa maar ook in China. Belder roept Raad en Commissie op deze boodschap op een heldere en doortastende wijze aan onze Chinese handelspartners over te brengen.

Klik hier voor meer informatie over de relatie EU-China

Eurofractie

Nieuwsarchief > 2007 > september