‘Jonge mensen moeten zich kunnen ontwikkelen’

kindwevers_forwebdonderdag 27 september 2007 09:00

“Als ik zie hoe kinderen in mijn eigen omgeving, hier in Nederland, kansen krijgen om te leren, naar school te gaan en zich met sport of muziek te ontwikkelen, dan besef ik dat jonge mensen zich waar ter wereld ook altijd moeten kunnen ontplooien. Daardoor kan de maatschappij zich ook verder ontwikkelen.” Vice-voorzitter Rienk van Splunder van de vakbond CNV neemt zaterdag 29 september deel aan het Politiek Cultureel Podium ‘Stop Kinderarbeid – Eerlijke Handel’.

“Vanuit mijn vakbondscontacten weet ik dat in veel landen kinderen worden uitgebuit. Kinderuitbuiting is een groot probleem en vraagt om actie. Als de ChristenUnie het probleem op de politieke agenda zet, ondersteunt het CNV dat van harte. Als regeringspartij heeft de ChristenUnie relatief veel invloed.”

Ouders
Volgens Van Splunder komt kinderuitbuiting vooral voor in landen waar het economisch slecht gaat. Ouders kunnen daardoor niet goed voor hun kinderen zorgen. Kinderen worden op hun beurt daardoor door hun ouders of andere volwassenen gedwongen om onder druk dingen te doen te waarvoor ze te jong zijn, of die ze eigenlijk niet willen.

“Ik ben ervan overtuigd dat de positie van ouders cruciaal is”, stelt de vakbondsman. “Hoe groter hun economische zelfstandigheid, hoe beter in staat ze zijn ook hun kinderen een goed en gezond leven te bieden. Als ouders zelf naar school zijn geweest, zullen ze er eerder van overtuigd zijn dat de school ook voor hun kinderen een goede plek is.”

Grenzeloos
Het CNV kan volgens Van Splunder daar ook een belangrijke rol in spelen. “Voor ons is vakbondswerk grenzeloos.” CNV steunt volgens hem daarom diverse projecten in ontwikkelingslanden en werkt vooral samen met vakbonden in deze landen. “Deze vakbonden werken er hard aan om de arbeidsomstandigheden en de economische positie van mensen te verbeteren.” Van Splunder verwacht dat als deze aanpak vruchten afwerpt, de uitbuiting van kinderen ook af kan nemen.

Noodzaak
“Soms is er een keiharde economische noodzaak dat kinderen meehelpen om de kost te verdienen. Soms zijn ze ook aan hun eigen lot overgelaten. De praktijk is hard en weerbarstig. In elk land is de situatie ook weer anders. Maar de richting die we opgaan moet duidelijk zijn: Kinderen moeten naar school en pas als ze volwassen zijn, kunnen ze gaan werken.”

Van Splunder vindt dat de ChristenUnie ‘duidelijk maakt dat ontwikkelingslanden en de mondiale strijd tegen armoede geen sluitposten zijn’. “Waar landen zich kunnen ontwikkelen, zal langzamerhand ook de uitbuiting van kinderen afnemen.”

Bron foto: www.sadashivan.com

Kinderarbeid