‘Armoede geen argument voor kinderuitbuiting’

PovertyGazankulu_SouthAfrica_byAPvrijdag 28 september 2007 11:57

“Kinderarbeid de wereld uit: Het kan en het moet!” Anna Boelens van de stichting Hivos, maakt zich hard voor deze stelling. Zaterdag 29 september neemt het Humanistische Instituut voor Ontwikkelingswerk deel aan het Politiek Cultureel Podium ‘Stop Kinderarbeid – Eerlijke Handel. “Armoede wordt vaak gebruikt als argument om kinderarbeid te zien als een noodzakelijk kwaad: Zo dragen kinderen het noodzakelijke steentje bij aan het gezinsinkomen.”

“Dit klopt pertinent niet”, aldus Boelens. Hivos neemt al enkele jaren deel aan de campagne ‘Stop Kinderarbeid – School, de beste werkplaats’. Daarin werkt de stichting samen met de Landelijke India Werkgroep, FNV Mondiaal en de Algemene Onderwijsbond voor het ‘uitbannen van het afschuwelijke fenomeen’. “Samenwerking met lokale organisaties in ontwikkelingslanden wijst uit dat niet armoede de oorzaak is van kinderarbeid, maar traditionele opvattingen en sociale onrechtvaardigheid.”

Geschiedenisboeken
“De oplossing ligt in het creëren van een sociale norm tegen kinderarbeid. Geen enkel kind van schoolgaande leeftijd zou moeten werken. Op deze manier is kinderarbeid begin vorige eeuw ook in Nederland naar de geschiedenisboeken verbannen.” Om kinderarbeid te verbannen is het volgens Boelens wel van belang dat er goed en toegankelijk onderwijs beschikbaar is voor kinderen. Ouders zouden ook een leefbaar loon moeten krijgen voor hun werk.

“Hivos is verheugd dat de ChristenUnie aandacht vraagt voor dit belangrijke onderwerp. Het Politiek Cultureel Podium is belangrijk om het onderwerp de urgentie te geven dat het verdient. Het is goed om met een brede groep betrokkenen, waaronder maatschappelijke organisaties en parlementariërs, te discussiëren over welke stappen politiek en bedrijfsleven dienen te nemen om alle vormen van kinderarbeid zo snel mogelijk de wereld uit te helpen.”

Nieuwe impuls
Jolanda Beerendonk, woordvoerder van de Landelijke India Werkgroep, verwacht dat het Politiek en Cultureel Podium een 'nieuwe impuls' kan zijn voor de discussie over kinderarbeid. "De dag brengt verschillende stake-holders, inclusief politiek, bij elkaar en het zou mooi zijn als deze bijeenkomst deze samenwerking versterkt. We hopen dat een start gemaakt wordt met een oproep aan de Nederlandse consument om vragen te stellen over de producten die ze kopen en over meer transparantie daarin."

Kinderarbeid

Nieuwsarchief > 2007 > september