ChristenUnie sceptisch over plannen Schiphol

vliegtuigwoensdag 10 oktober 2007 17:14

De ChristenUnie is sceptisch over de groeiplannen voor Schiphol. De luchthaven heeft samen met KLM, TNO, Stork en de TU Delft plannen gemaakt om Schiphol te laten groeien en tegelijk de meest innovatieve en duurzame luchthaven ter wereld te worden. Kamerlid Ernst Cramer wil eerst laten onderzoeken of de plannen werkelijk tot minder overlast leiden.

De technische maatregelen die voorgesteld worden om geluidsoverlast te reduceren zijn complex en nog erg onzeker. De polderbaan, vijfde baan, zou worden ingepakt met piramides. Dat is een geheel nieuw experiment op het gebied van geluidswering. De ChristenUnie vindt dat bij andere banen, die dichter bij bebouwing liggen, ook gezocht moet worden naar innovatieve oplossingen om geluid te reduceren.

Het ‘antigeluid’ waarmee Schiphol de geluidsoverlast in woningen wil bestrijden is al vaker onderwerp van discussie geweest. Proeven in het verleden hebben aangetoond dat antigeluid zou kunnen werken, mits de bronnen van geluid en tegengeluid dicht bij elkaar zijn. Is de afstand groter, dan blijken er zoveel verstorende factoren te zijn dat de techniek niet in staat is om de wisselende geluidsgolven te verzwakken.

Ernst Cramer: ,,Op zich is het goed dat partijen serieus werk maken van het terugdringen van de hinder. Maar gezien de overlast die er nu is, moet eerst blijken dat de beoogde maatregelen allemaal uitgevoerd worden en het beoogde resultaat hebben. Daarna kan er pas sprake zijn van verdere groei.”

Vandaag meldt dagblad de Telegraaf dat het piramideplan een oud plan is, dat volgens de gemeente Haarlemmermeer al weer van tafel is. Ernst Cramer: ,,Wat is dan de status van alle andere plannen van de luchtvaartsector?’’

Plannen om de bereikbaarheid van Schiphol te verbeteren, of het op afstand inchecken mogelijk te maken, lijken een welkome aanvulling op de huidige mogelijkheden. Toch zijn ze vooral ingegeven door het probleem dat reizigers er momenteel niet zeker van zijn of ze per auto of trein tijdig op Schiphol arriveren om in te checken. De ChristenUnie vreest dat inchecken op afstand gepaard gaat met aanzienlijke kosten: er moeten geschikte balies worden ingericht en de beveiliging moet waterdicht zijn. Immers, de meeste wachttijd zit momenteel in het controleren van mensen en bagage vlak voordat zij het vliegtuig instappen.

Ernst Cramer

Reacties op 'ChristenUnie sceptisch over plannen Schiphol'