ChristenUnie blij met 'nuancering' aanpak dubbele nationaliteit

paspoort_blauw_paarsvrijdag 12 oktober 2007 17:00

De ChristenUnie is blij dat het kabinet voorstellen van de fractie overneemt om het voorkomen van dubbele nationaliteiten te beperken. Minister Hirsch Ballin heeft dat in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.Het kabinet stelt voor om mensen die bewust kiezen voor een Nederlands paspoort, te vragen afstand te doen van hun oude nationaliteit.

Een verplichting om afstand te doen van de oude nationaliteit komt er alleen voor jongeren die al vanaf hun jeugd in Nederland wonen, de zogenoemde 'tweede generatie' van immigranten.

Verder kondigt het kabinet aan dat het Nederlandse paspoort wordt afgenomen van personen met een dubbele nationaliteit die belangen van het Koninkrijk schaden, door bijvoorbeeld terroristische activiteiten.

In februari van dit jaar diende toenmalig Kamerlid Tineke Huizinga, huidig staatssecretaris V&W, een amendement in om te voorkomen dat immigranten met een Nederlandse partner ook hun dubbele nationaliteit moeten opgeven. Dit amendement is aangenomen, en in het nieuwe kabinetsvoorstel verwerkt. ,,We zijn tevreden met de wijze waarop het kabinet onze nuancering op het wetsvoorstel van voormalig minister Verdonk heeft uitgevoerd'', aldus Kamerlid Ed Anker.

Ed Anker

Nieuwsarchief > 2007 > oktober