Arie Slob op de Antillen

ArieSlob06.jpgwoensdag 24 oktober 2007 11:30

Arie Slob brengt vanaf maandag 22 oktober tot en met vrijdag 2 november samen met zijn collega-fractievoorzitters uit de Tweede Kamer een bezoek aan de Nederlandse Antillen. In het Reformatorisch Dagblad doet hij af en toe verslag van zijn ervaringen. Deel 1.

„Ruim een halfuur eerder dan gepland landen we op het vliegveld Hato op Curaçao. Pedro Atacho, voorzitter van de Staten van de Nederlandse Antillen, heet ons welkom en dat doet ook de zon, die zijn warme stralen op ons laat schijnen. En dan te bedenken dat we ’s morgens in Nederland het ijs nog van de autoramen moesten krabben.

Het is de eerste keer dat ik voeten zet op Antilliaanse bodem. Als voorzitter van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie breng ik, onder aanvoering van de voorzitter van de Tweede Kamer, mevrouw Verbeet, met mijn collega-fractievoorzitters een meerdaags bezoek aan de Antillen.

Ik heb inmiddels een vierde versie van het programma ontvangen, en de kans is groot dat ook dit niet de laatste versie is. De inhoud wordt er niet minder van. Afgezien van de vrije zondag hopen we iedere dag op pad te gaan. Alle eilanden verwachten ons: Curaçao, Aruba, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba.

In een ver verleden heb ik alle namen nog uit mijn hoofd moeten leren. Sinds die tijd is er in dit deel van de wereld veel gebeurd, en de komende tijd staat er nog van alles te gebeuren.

De bestuurlijke blikken zijn vooral gericht op Koninkrijksdag (15 december) 2008. Dan zullen de nieuwe staatkundige verhoudingen binnen het koninkrijk gaan gelden. Het land Nederlandse Antillen zal ophouden te bestaan. In bestuurlijke en juridische termen wordt er gesproken over ”ontmanteling” van de Nederlandse Antillen. Curaçao en Sint Maarten zullen, zo is het streven, verder gaan als land binnen het koninkrijk. Aruba ging hen al voor op die weg. Bonaire, Sint Eustatius en Saba zullen een zogenoemd ”openbaar lichaam” binnen het Nederlands staatsbestel gaan vormen, enigszins vergelijkbaar met gemeenten op het Nederlandse vasteland.

Er zijn inmiddels miniconferenties en bestuurlijke overleggen geweest. En niet te vergeten: er is in november 2006 een belangrijke Slotverklaring afgelegd. Aan de uitwerking daarvan wordt nu hard gewerkt. Met horten en stoten.

In de grote stapel voorbereidingsmateriaal voor de reis lees ik onder andere over het streven naar een gemeenschappelijk hof van justitie, de aanpak van grensoverschrijdende criminaliteit en over belangrijke afspraken over schuldsanering. Dikke paperassen vol met informatie, ook over onderwijs en armoedebestrijding. Genoeg voor dagen studie - maar: „Het is goed dat jullie hier zelf komen kijken en met ons praten”, zegt een Statenlid tijdens het ontvangstdiner op maandagavond.

Inderdaad. Ik wil het zelf zien en horen. Juist in deze tijd die zo belangrijk is voor de verhoudingen met de Nederlandse Antillen en Aruba, is dat meer dan ooit nodig. Ik hoop u de komende week verder op de hoogte te houden van onze ervaringen. Een hartelijke groet vanuit Willemstad, Curaçao.”

(Bron: Reformatorisch Dagblad)

Arie Slob