ChristenUnie-SGP in college Noordoostpolder

Leo Voorbergmaandag 19 november 2007 10:54

De gemeente Noordoostpolder heeft een nieuw college. De nieuwe coalitiepartij is ChristenUnie-SGP. Namens deze partij neemt de heer L.G. Voorberg, nu raadslid, plaats in het college als wethouder van Verkeer en Vervoer, Recreatie en Milieu. Ook de projecten Emmeloord Centrum, Randmeer en Poldertoren horen bij de portefeuille. Samen met PvdA-GroenLinks en CDA vormt ChristenUnie-SGP nu het dagelijks bestuur van Noordoostpolder. Er ligt een nieuw collegeprogramma 2008-2010, dat voortborduurt op het voorgaande collegeprogramma. Wel zijn er nieuwe resultaat- en inspanningsverplichtingen aan toegevoegd.

Wat ging eraan vooraf
De aanleiding voor het zoeken naar een nieuwe coalitiepartner in het college is het neerleggen van zijn functie door wethouder W. Keur. Zijn partij, de VVD, beëindigde hierop de deelname aan het college. De fractievoorzitters van het CDA en PvdA-GroenLinks hebben met alle partijen gesproken over de ontstane situatie. Het vervolg op die overlegronde was dat de CDA en PvdA-GroenLinks samen met de ChristenUnie-SGP de onderhandelingen openden over een collegeprogramma voor de resterende jaren van deze raadsperiode, de samenstelling van het college en de inhoud van de portefeuilles. Het resultaat van de onderhandelingen is te vinden in het collegeprogramma 2008-2010.

Verder bouwen, met hart voor Noordoostpolder
Het nieuwe collegeprogramma heeft de titel meegekregen: 'Verder bouwen, met hart voor Noordoostpolder. Het programma bouwt namelijk voort op de 48 resultaat- en inspanningsverplichtingen van het collegeprogramma 2006-2010. Het vastgestelde beleid wordt uitgevoerd en het is de bedoeling geen vertragingen op te lopen. Alleen het resultaat om te komen tot een evenemententerrein is losgelaten. Toegevoegd zijn negentien extra resultaat- en inspanningsverplichtingen. Deze gaan bijvoorbeeld over de gemeente als millenniumgemeente, meer aandacht voor milieu, werk voor sociaal zwakkeren, aandacht voor mensen met een minimuminkomen, veilig en verantwoord uitgaan en Emmeloord Centrum. Een extra inspanningsverplichting legt het college zich op om te bezien of er een andere invulling van de bebouwing op De Deel kan plaatsvinden binnen de bestaande afspraken. Hiermee krijgt ChristenUnie-SGP een duidelijke gezicht binnen het college.

Wethouder Voorberg

De heer L.G. (Leo) Voorberg is al 17,5 jaar raadslid in Noordoostpolder voor de ChristenUnie-SGP. Leo Voorberg is civieltechnisch ingenieur en heeft veel werkervaring bij de overheid, zoals bij Rijkswaterstaat en het waterschap. Op dit moment is hij docent waterbouwkunde aan de Hogeschool van Amsterdam.

Bron: www.noordoostpolder.nl

In het land