'Ontkennen genocide blijft knelpunt toetreden Turkije'

europarlement2vrijdag 07 december 2007 08:30

De ChristenUnie blijft kritisch staan tegenover het toetredingproces van Turkije tot de Europese Unie. "Op dit moment is voor mijn fractie de ontkenning van de Armeense genocide het belangrijkste knelpunt in de onderhandelingen met Turkije", zei Kamerlid Esmé Wiegman donderdag tijdens het Algemeen Overleg met staatssecretaris Timmermans van Buitenlandse Zaken. Het zou een 'blamage voor de Europese Unie' zijn als de onderhandelingen desondanks toch doorgaan.

De Tweede Kamer besprak tijdens het Algemeen Overleg over de Uitbreiding Europese Unie de zogenoemde kabinetsappreciatie van Europese Commissierapportages. Uit de rapportages blijkt dat de Europese Commissie de toetreding van de kandidaatlidstaten rooskleurig inziet. "Uit de appreciatie van het kabinet van de commissie rapporten blijkt duidelijk dat Nederland minder positief gestemd is dan de Commissie", reageerde Wiegman op de appreciatie. "Mijn fractie vindt die verschillen zorgelijk. Het lijkt alsof de commissie de vaart er flink in wil houden en met een rozere bril naar de kandidaten kijkt dan wenselijk is."

Van toetreding van Turkije is de ChristenUnie nooit voorstander geweest. Desondanks zijn de toetredingsonderhandelingen met Turkije wel gestart. De ChristenUnie volgt die onderhandelingen met een kritische blik. De ontkenning van de Armeense volkerenmoord is het voornaamste tegenargument. Wiegman: "Nog steeds wordt door de hoogste vertegenwoordigers van Turkije, namelijk Gül en Erdoğan, de genocide ontkent. Mensen die zich hierover uitlaten zijn hun leven bovendien niet zeker, zeker niet als het om Armeense burgers gaat.  Is het niet een blamage voor de Europese Unie, als de Unie die staat voor hoge mensenrechtenstandaarden en vrijheid van meningsuiting, dat onderhandelingen blijven doorgaan, terwijl Turkije de EU op het punt van de genocide duidelijk schoffeert."

Wiegman wilde van de staatssecretaris weten wat het kabinet nu deed met de Kamerbreed aangenomen Motie Rouvoet, die de regering verplichtte om bij de onderhandelingen de erkenning van de genocide door Turkije te waarborgen. Wiegman stelde dat de ChristenUnie geen mogelijkheden ziet voor verdere onderhandelingen zolang er geen 'forse stappen gezet zijn op het pad van het erkennen van de genocide en de vrijheid van meningsuiting'. Wiegman zegt dat voor een toetredend land de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst de belangrijkste toelatingscriteria vormen in haar ogen.

Esmé Wiegman

Reacties op ''Ontkennen genocide blijft knelpunt toetreden Turkije''