ChristenUnie wil betere nazorg voor Uruzganmilitairen

landschap Afghanistanmaandag 17 december 2007 15:01

Namens de ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer zal Joël Voordewind maandag in het Algemeen Overleg over voortzetting van de Nederlandse bijdrage aan de ISAF-missie in Uruzgan een aantal vragen stellen, waarvan de beantwoording betrokken wordt in de finale afweging van de fractie om de voorgestelde verlenging al dan niet te steunen. Zo vindt Voordewind bijvoorbeeld dat er meer tijd en energie gestoken moet worden in de nazorg voor Uruzgangveteranen.

Volgens Tweede Kamerlid Joël Voordewind reageert nu slechts 30 procent van hen op de vragenlijst die zij zes maanden na terugkeer krijgen toegestuurd.

,,Dat betekent dat we van de meerderheid niet weten hoe het met ze is'', zei hij vrijdag tegen het ANP. Voordewind benadrukte dat een posttraumatische stressstoornis (PTSS) zich op z'n vroegst aandient na zes maanden. Hij vindt daarom dat alle mensen voortaan zes tot twaalf maanden na terugkeer van een missie naar Uruzgan een persoonlijk gesprek moeten krijgen.
Daarin kan dan de vragenlijst worden afgenomen waarmee Defensie nu schriftelijk problemen probeert op te sporen. Voordewind denkt dat Defensie op die manier sneller zicht krijgt op eventuele psychische problemen van militairen

Een overzicht van de overige belangrijkste punten die Voordewind tijdens het overleg inbrengt

• Wederopbouw: De ChristenUnie wil een intensivering van de wederopbouwactiviteiten. Voordewind stelt daarom voor méér ontwikkelingssamenwerking-deskundigen in te huren en naar Uruzgan te sturen. Ook zou de verhouding militair/civiel in de reconstructieteams sterker naar civiel moeten neigen. Nederlandse militairen zouden zich volgens Voordewind moeten concentreren herstel van infrastructuur en beveiliging van de transporten van NGO’s.
  • Bijdrage van andere landen: De ChristenUnie wil meer duidelijkheid over de inzet van andere landen in Uruzgan. Onder meer de verzekering dat de Australiërs tot 2010 blijven.
  • Einddatum missie: de ChristenUnie wil een schriftelijke bevestiging van de Navo, dat Nederland na 2010 niet langer verantwoordelijk is voor de ISAF-missie in Uruzgan.
  • Kosten: Missies mogen niet ten koste gaan van de operationele slagkracht van Defensie (aangenomen motie van Voordewind cs); extra kosten die voortkomen uit de missie in Uruzgan mogen daarom niet uit de Defensiebegroting komen. De ChristenUnie vindt het acceptabel dat de financiën geregeld worden bij behandeling van de Voorjaarsnota.

Lees ook de volledige bijdrage van Voordewind

(Brabants Dagblad / ChristenUnie)

Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie wil betere nazorg voor Uruzganmilitairen'