Rijk investeert in spoorzone Zwolle

dinsdag 18 december 2007 14:05

Zwolle moet als het op een na belangrijkste spoorwegknooppunt van Nederland een extra lange en brede tunnel onder het station krijgen, en het perron voor de nieuwe Hanzelijn moet verlengd worden. Verkeersminister Eurlings heeft dat toegezegd op vragen van de ChristenUnie.

In het debat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) kondigde Cramer aanvankelijk een motie aan, die op een meerderheid van de Tweede Kamer zou mogen rekenen. Minister Eurlings deed vervolgens de toezegging dat de verlengde en verbrede spoortunnel er komt, evenals een verlengd perron voor de nieuwe Hanzelijn (Lelystad - Kampen - Zwolle). Hij zal het benodigde geld - naar schatting 15 tot 20 miljoen euro - reserveren.
Bij het debat over de Zuiderzeelijn werd al eerder gesproken over het belang van de verbetering van het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte. Rond station Zwolle vinden de komende jaren grootschalige stedelijke ontwikkelingen plaats. Het station wordt met de komst van de Hanzelijn nog meer de draaischijf naar Noord-Nederland. Er wordt autonoom 45 procent reizigersgroei verwacht, nog los van de ambities van het kabinet (5 procent groei van het OV per jaar). Om het groeiende aantal passagiers te kunnen verwerken zal de perroncapaciteit moeten worden uitgebreid en de perrontunnel verbreed. Verlenging van het nieuwe vierde perron zou kunnen helpen bij het versnellen van de reistijd naar het noorden.
De verbreding van de perrontunnel geldt momenteel alleen nog voor het eerste deel. Maar het is van belang dat deze over de volle lengte wordt verbreed zodat het station tijdig klaar is voor de Hanzelijn. De ChristenUnie wil om die reden dat de minister de financiering voor het verlengde perron en het tweede deel van de tunnel regelt zodat de tunnel in één keer kan worden aangelegd.
Volgens fractievoorzitter Arie Slob van ChristenUnie, zelf Zwollenaar, is een rijksbijdrage voor de ontwikkeling van het stationsgebied in Zwolle essentieel: ,,Dit is een belangrijke slag voor Zwolle. De ontwikkeling van de Spoorzone is een enorme klus. Die krijgt met het overnemen van onze motie een noodzakelijke impuls."
Met de komst van de Hanzelijn, vanaf 2012, wordt Zwolle een nog belangrijkere schakel in het treinvervoer van de Randstad naar Noord-Nederland. Zwolle is nu al het tweede spoorwegknooppunt van het land. De verwachting is dat het aantal reizigers nog fors toe zal nemen door de Hanzelijn - zeker nu de Zuiderzeelijn naar het noorden niet meer doorgaat.
Wethouder Janco Cnossen (eveneens ChristenUnie) is uitermate content met de succesvolle Haagse lobby. ,,Dit heeft het Spoorzoneproject nodig, geeft het vaart," zei hij in dagblad De Stentor.
Ernst Cramer

Reacties op 'Rijk investeert in spoorzone Zwolle'