Tweede kamer wil quick scan Valleilijn

Valleilijn-trein op station Barneveld-Centrum 3woensdag 19 december 2007 15:16

De Tweede Kamer heeft op dinsdag 18 december met algemene stemmen een motie aangenomen, waarin de regering wordt gevraagd een quick scan uit te voeren naar de mogelijkheden voor spoorverdubbeling van onder andere de Valleilijn, Deze motie is ingediend door de Tweede Kamer fractie van de ChristenUnie en is mede ondertekend door de CDA-fractie.

De regering wordt gevraagd, in samenwerking met de decentrale overheden, een quick scan uit te voeren naar de markt en de capaciteit op de regionale spoorlijnen en de resultaten hiervan met de aangekondigde mobiliteitsvisie te presenteren.

De letterlijke tekst van de motie Anker/Koopmans luidt als volgt:

De motie-Anker/Koopmans ?? (31200-XII, was nr. 55):

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

• constaterende dat de Valleilijn (Amersfoort-Ede-Wageningen) onlangs overbelast is verklaard;
  • overwegende dat Syntus heeft aangegeven, behoefte te hebben aan spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Doetinchem;
  • overwegende dat er ook vanuit andere regio's wensen liggen voor inhaalsporen of spoorverdubbeling op enkelsporige trajecten om de frequenties te kunnen verhogen;

• verzoekt de regering, in samenwerking met de decentrale overheden een quick-scan te doen naar de markt en capaciteit op de regionale spoorlijnen en de resultaten hiervan met de aangekondigde mobiliteitsvisie te presenteren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Barneveld
Provinciale Staten