‘Radio Islam schuldig aan ontkennen holocaust'

Ed Anker_Ruben Timman_top.jpgvrijdag 21 december 2007 08:47

De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie heeft de ministers Verhagen (Buitenlandse Zaken) en Hirsch Ballin (Justitie) opgeroepen in actie te komen tegen de website www.radioislam.org. Op de website staan publicaties die neigen naar negationisme: het ontkennen, goedkeuren, rechtvaardigen of bagatelliseren van volkerenmoord.

Op de website is onder andere een boek te vinden van Richard Harwood ‘Stierven er werkelijk 6 miljoen?’ dat eerder door de Nederlandse rechter als strafbaar werd aangemerkt. Ook het artikel ‘De complete feiten over de holocaust’ laadt de verdenking op zich.

Holocaust
De ChristenUnie plaatst ernstige vraagtekens bij deze publicaties en vindt dat ze in strijd zijn met de antidiscriminatie artikelen uit het Wetboek van Strafrecht. Zo wordt op de website expliciet weersproken dat een vooraf beraamde massamoord op Joden zou hebben plaatsgevonden. Het woord ‘holocaust’ zou niet relevant zijn voor het lot van Europese Joden in de Tweede Wereldoorlog.

De ChristenUnie wil dat minister Verhagen de ‘uploaders’ opspoort en voor de rechter daagt. Ook vraagt de ChristenUnie de bereidheid om in internationaal verband aan te dringen op opsporing en strafrechtelijke vervolging van de makers van deze website.

Negationisme
De ChristenUnie is al lange tijd bezig met een wetsvoorstel om negationisme strafbaar te stellen. ‘De uitlatingen op deze website bewijzen maar weer dat een wet specifiek gericht op de aanpak van ontkenning van volkerenmoord wel degelijk nodig is’, aldus Kamerlid Ed Anker.

De ChristenUnie-fractie heeft over de website schriftelijke vragen gesteld aan de ministers Verhagen en Donner; de vragen worden ondersteund door de Kamerleden Teeven (VVD), Van Gennip en Van Toorenburg (CDA) en Van der Staaij (SGP).
Ed Anker
Islam