Dick Stellingwerf burgemeester van Lemsterland

Stellingwerfdinsdag 15 januari 2008 12:02

Dick Stellingwerf, voormalig Tweede Kamerlid ChristenUnie, is voorgedragen als burgemeester van de Friese gemeente Lemsterland. Volgens de gemeenteraad van Lemsterland voldoet Stellingwerf geheel aan de profielschets voor de nieuwe burgemeester. Ook past hij in het profiel dat de door de inwoners via een enquête is aangedragen. Stellingwerf was eerder raadslid in Ede.

Dick Stellingwerf (54) uit Ede volgt Jo Bosma op als burgemeester van de gemeente Lemsterland. Het ChristenUnie-lid is deels getogen in Lemmer. Zijn vader werkte daar op het postkantoor. “Ik heb van zijn kant Friese roots. Ik versta de taal en ben van plan die ook te leren spreken.”

Na zijn studie politieke geschiedenis aan de Rijksuniversiteit van Utrecht, was Stellingwerf lange tijd werkzaam in het lokale bestuur. Zo was hij onder andere raadslid in Ede, en later ook wethouder in diezelfde gemeente. Van 1991 tot 1994 was Stellingwerf lid van Provinciale Staten van Gelderland. Vervolgens werd hij lid van de Tweede Kamer. Daar zat hij eerst namens de RPF van 1994 tot 2000. Na de fusie met GPV bleef hij Kamerlid voor de ChristenUnie tot 2002. In 2007 werd Stellingwerf wederom lid van de gemeenteraad van Ede, en werkte hij als begeleider van nieuwe Kamerleden bij de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie. In de tussenliggende periode was hij betrokken bij de promotie van de ChristenUnie en werkte hij bij Beeuwkes Thuiszorg te Ede.

De Nederlands Gereformeerde burgemeesterkandidaat is getrouwd en vader van vijf kinderen. Hij houdt van lezen, fotograferen, wandelen en fietsen. Verder luistert hij graag naar muziek: gospelrock, symphonische rock en klassiek. Abraham Kuyper is voor hem een identificatiefiguur. "Met name vanwege de combinatie van godsvertrouwen, werkkracht, organisatietalent en visie".

Burgemeester Bosma neemt op 31 maart 2008 afscheid en een dag later zal Stellingwerf worden beëdigd.

In het land

Reacties op 'Dick Stellingwerf burgemeester van Lemsterland'