Wiegman herdenkt Armeens-Turkse journalist Dink

Armeense kwestie vuurmaandag 21 januari 2008 13:06

Bij de herdenking van de doodgeschoten Armeens-Turkse journalist Hrant Dink, die de dialoog tussen Armeniërs en Turken wilde bevorderen, vergeleek ChristenUnie-Tweede Kamerlid Esmé Wiegman de journalist met de Duitse theoloog Bonhoeffer. “Bij de zelfgekozen verantwoordelijkheid voor het wel en wee van de wereld hoort ook gemeenschapszin en het zonder aanzien des persoons handelen, dus zonder erg veel nadruk te leggen op ras en clan, rang en stand. Bonhoeffer en Dink hebben in deze visie iets van elkaar weg.”

Artikel 301
Op 19 januari 2007 werd Dink doodgeschoten in Instanbul. Op 19 januari 2008 werden bloemen gelegd bij de Armeense gedenksteen in begraafplaats de Boskamp in Assen. Na de herdenking werd een resolutie aangenomen waarin onder meer wordt opgeroepen tot afschaffing van artikel 301 van het Turkse wetboek van strafrecht en het respecteren van mensenrechten en rechten van minderheden in Turkije.

Op grond van dit artikel werd Dink juist gearresteerd en zes maanden vastgezet. Hij zou namelijk ‘het Turkendom’ hebben beledigd. Na zijn vrijlating werd hij door zijn opstelling voortdurend bedreigd, maar kreeg desondanks geen politiebescherming.

Hrant Dink was uitgever, hoofdredacteur en columnist van het Armeens-Turkse tweetalige weekblad “Agos”. Met zijn publicaties wilde hij de dialoog bevorderen tussen Armeniërs en Turken. Op november 2006 kreeg hij in Den Haag uit handen van burgemeester Deetman de Oxfam Novib Pen Award. In Duitsland kreeg Dink de gerenommeerde Henri-Nannen prijs voor zijn verdiensten voor de persvrijheid.

Genocide

”Hij bracht in Turkije nadrukkelijk de Armeense genocide uit 1915 onder de publieke aandacht, kwam op voor de belangen van Armeniërs in Turkije en trachtte de democratie te bevorderen”, somde Wiegman op in haar speech. “Hij was tegen het gebruik van het woord ‘ras’, omdat dat leidt tot discriminatie.”

“In Turkije tonen de processen tegen mensen als Dink en de schrijver Orhan Pamuk hoe het doorbreken van taboes steeds tot paniek leidt. Dit geldt met name voor de Armeense kwestie, een van de grootste taboes in Turkije. In zo’n atmosfeer, schreef Dink eens, moeten we ons laten leiden door de eerste woorden van het Turkse volkslied: Wees niet bang. In een van zijn laatste stukken schreef Dink over de angst die de bedreigingen toch bij hem veroorzaakten, nadat hij aangeklaagd was voor belediging van de Turkse identiteit. Maar het verlaten van een kokende hel om naar een hemel te rennen, was niets voor hem, schreef hij. Hij wilde deze hel veranderen in een hemel.”

Europese Unie
Wiegman stelde dat Nederland en Europa vast moeten houden aan het principe dat een land dat zijn eigen verleden niet onder ogen wil zien, geen lid kan worden van de Europese Unie. “Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst en rechten van minderheden kenmerken de Europese Unie.

Bonhoeffer
Wiegman vergeleek Dink met de Duitse theoloog Dietrich Bonhoeffer die zich ten tijde van de Tweede Wereldoorlog verzette tegen het nazisme. ”Tijdens zijn gevangenschap werkte hij aan een ethiek van verantwoordelijkheid en vrijheid; van medemenselijkheid, omdat die verantwoordelijkheid niet kan ophouden bij het eigen ik. Vrijheid ligt niet in verheven gedachten, alleen in de daad.”

De speech van Esmé Wiegman

Esmé Wiegman