Hardenberg 'bron van inspiratie' voor inzet millenniumdoelen

Foto VNGdinsdag 22 januari 2008 11:12

De gemeente Hardenberg is uitgeroepen tot Millenniumgemeente van 2007. Dat is vrijdag 18 januari bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). De jury noemde Hardenberg ‘een bron van inspiratie’. ChristenUnie-raadslid Anja van den Dolder heeft namens de raadswerkgroep Millenniumgemeente de bijbehorende beker gekregen van VNG-voorzitter Annemarie Jorritsma.

Op initiatief van de ChristenUnie-fractie is de gemeente Hardenberg zich gaan inzetten voor de realisatie van de Milleniumdoelen. Raadslid Van den Dolder zat in 2004 in de Derde Kamer, een schaduwkabinet van het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking. Daar deed ze haar ideeën op om zich hard te maken voor milleniumdoel zeven, schoon drink water.

Vecht voor Water
Een initiatiefvoorstel van haar hand leidde ertoe dat Hardenberg als milleniumgemeente aanmeldde. Vervolgens stelde de gemeente honderdduizend euro dat niet begroot was, beschikbaar voor een waterputtenproject in Niger. Dat bedrag werd nog eens verhoogd met vijftigduizend euro door de stichting Aqua 4 All. In de speciaal opgerichtte Stichting 2015 zullen Hardenbergse inwoners zich inzetten voor het project Vecht voor Water. De Hardenbergse Radio 538-dj Edwin Evers is ambassadeur van de stichting.

Met het project zal de guineaworm in Niger worden bestreden. Deze parasiet zit in vuil drinkwater en kan pijnlijke en ernstige ontstekingen veroorzaken en blijvende schade aan ledematen opleveren. Unicef wil daarom met de hulp van Millennium Gemeente Hardenberg 70 nieuwe waterpunten aanleggen in Niger en 50 bestaande waterpunten opknappen.

Druppels
Van den Dolder vindt het project en de prijsuitreiking een teken aan de wand dat lokale overheden en burgers zich ook bezig kunnen houden met de milleniumdoelen. “Het levert concrete projecten op.” Een directeur van een transportbedrijf voelde zich zo bijvoorbeeld aangesproken door het project op een informatieavond, vertelt het raadslid. “Deze man had nog nooit van de milleniumdoelen gehoord en wil nu een vrachtwagen beschikbaar stellen voor de promotie van het project.”

Vaak hebben mensen onterecht het idee dat hun inzet voor de milleniumdoelen geen zin hebben, meent Van den Dolder. “Ik gaf laatst ook een interview voor televisie en toen vroeg de reporter mij of dit niet gewoon een druppel op de gloeiende plaat was. Maar vanaf dit moment denk ik toch echt wel dat je met vele druppels wel degelijk wat kunt bereiken. Het werkt als je gelooft.”

De jury, bestaande uit Ineke Rijndorp, directeur van COS Utrecht, Jantien van der Meer, medewerker van NCDO en Emma de Lange, gemeentesecretaris van de gemeente De Ronde Venen, was bijzonder enthousiast over de manier waarop de gemeente Hardenberg in 2007 invulling heeft gegeven aan de Millennium Gemeente campagne. De jury roemde de doortastendheid waarmee er door alle betrokkenen in Hardenberg is samengewerkt om tot tastbare resultaten te komen.

(Foto: Vereniging van Nederlandse Gemeenten)

In het land

Reacties op 'Hardenberg 'bron van inspiratie' voor inzet millenniumdoelen'