Capelle aan den IJssel: Maak speelplaatsen blowvrij

blowverbod_borddinsdag 05 februari 2008 13:45

In steeds meer gemeenten in Nederland gaan stemmen op tegen de overlast van blowen op straat. In Capelle aan den IJssel klagen ouders over blowen en dealen, zelfs op kinderspeelplaatsen. Aanleiding voor de lokale ChristenUniefractie om aanstaande zaterdag op de fiets de klachten te inventariseren en zich hard te maken voor een blowverbod. De fractie voelt zich gesteund door het voorbeeld van Barneveld, waar mede door de ChristenUnie het blowen rond scholen is verboden.

In Capelle aan den IJssel wordt het ChristenUnieraadslid Mineke Harmsen-Spruijt naar eigen zeggen ‘overstelpt’ door positieve reacties van burgers op een blowverbod. Cappelenaren uit alle wijken hebben haar kenbaar gemaakt dat een verbod van belang is.

Daarbij wezen de bewoners vooral naar de kinderspeelplaatsen. Jonge kinderen zouden namelijk weggestuurd worden door blowende jongeren. Ouders verbieden zelfs hun ouders naar de speelplaatsen te gaan vanwege de blowers. Raadslid Harmsen-Spruijt: “Ik krijg zelfs signalen over dealen op de speelplaatsen. Dat is heel ernstig. Kunnen kinderen niet meer normaal spelen op de plekken die zij willen en juist voor hen bestemd zijn?”

Instrument
Daarom wil het raadslid een algeheel blowverbod voor de publieke ruimtes opnemen in de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV). Want hoewel er geen enkele coffeeshop in de stad te vinden is en het college van burgemeester en wethouders dat zo wil houden, is er van een verbod nooit sprake geweest. Het college van Capelle aan den IJssel wil drugs-en drankmisgebruik terugdringen vanwege de gezondheidsrisico's. Concrete maatregelen hebben ze nog niet genomen. Wel wordt er informatie over deze onderwerpen gegeven. Een blowverbod is volgens de ChristenUnie een goed instrument om de overlast én de gezondheidsproblemen tegen te gaan.

Straf drugsbeleid
Al in 2005 steunde de Tweede Kamer een voorstel van ChristenUnie en VVD om het blowen in de publieke ruimten te verbieden. Toch is het tot op heden nog altijd aan gemeenten zelf om te bepalen of zij het wiet roken uitbannen. Tweede Kamerfractievoorzitter Arie Slob vindt dat te slap. Hij pleitte er in zijn nieuwjaarstoespraak voor een ‘straf drugsbeleid’ te voeren en het blowverbod nu ‘echt op te pakken’.

In het land

Reacties op 'Capelle aan den IJssel: Maak speelplaatsen blowvrij'